نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

ارکیده جواهر یا لودیزیا بی رنگ شبیه همه ارکیده های دیگری است که ما در خانه خود پرورش می دهیم. زیرا ارکیده جواهر به عنوان یک گیاه آپارتمانی به دلیل شاخ و برگ هایش به جای گل هایش ارزشمند است.

نگهداری گل ارکیده جواهری - Orchid Houseplant 

ارکیده جواهر یک گیاه آپارتمانی چشم نواز است

این یک گیاه خانگی ساده و آسان برای نگهداری است. یک ارکیده جواهری بالغ که چندین سال سن دارد و از مراقبت خوبی برخوردار است. در نهایت رشدهای متعددی ایجاد کرده و پخش می شود.

نکته 

اگرچه گل ها کاملاً ابتدایی هستند، اما در مقایسه با بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر که به تنهایی برای شاخ و برگ کشت می شوند. جذابیت بصری بیشتری به گیاه شما می بخشند.

وقتی زمان گلدهی گیاه فرا می رسد. رشد هر کدام یک سنبله گل تولید می کند که به سرعت به سمت بالا رشد می کند. پس از آماده شدن، جوانه‌های گل باز می‌شوند و گل‌های کوچک سفید زیادی را به نمایش می‌گذارند که مطمئناً تأثیری ماندگار ایجاد می‌کنند. جذابیت معاصر و غیرمعمولی دارد که می تواند برای کسانی که به آنها شانس می دهند جذاب باشد.

نگهداری گل ارکیده جواهری - Orchid Houseplant 

خطوط نواری سفید روی برگهای تیره متضاد ظاهر می شوند

نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

به طرز عجیبی، برخلاف هم نوعشان، ارکیده جواهر به راحتی تکثیر می شود و به سرعت به اندازه بزرگ قابل فروش می رسد.

اولین مورد “ارکیده جواهر سیاه” است (عکس‌های بالا را ببینید) و دارای برگ‌های سبز تیره تیره، تقریبا سیاه، با خطوط نواری سفید ظریف است. در نور خاص، رنگ قهوه ای زیر برگ ها می تواند بدرخشد و خطوط سفید را به رنگ قرمز تبدیل کند.

نوع دوم “Ludisia Discolor Alba” است (تصویر درست در زیر). اگرچه نادرتر است. اما مدرن‌تر است و مطمئناً طرفداران جدی دارد و بسیاری از شکارچیان گیاهان در جستجوی آنها هستند. آلبا دارای برگ‌های سبز متوسط ​​با رگبرگ‌های نقره‌ای است که از بخش خوبی از برگ عبور می‌کنند.

نگهداری گل ارکیده جواهری - Orchid Houseplant 

نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

ارکیده جواهری رعد و برق (Macodes petola) همان گونه ارکیده جواهری نیست. مجدداً دارای برگهای ظاهری قابل توجه است، در این مورد، دارای رگه هایی مانند صاعقه است. با این حال، بسیار کوچکتر است و به سرعت رشد نمی کند.

چه ارکیده جواهری سیاه را بردارید و چه آلبا، هر دو طبیعت آسانی دارند و مهر تایید ما را می گیرند. این یک گیاه آپارتمانی خوب برای شما است که می‌توانید در خانه خود رشد کنید و با معرفی خارج از راه، در ادامه دستورالعمل‌های مراقبت را پوشش می‌دهیم تا بدانید چگونه آنها را زنده نگه دارید.

گل ارکیده جواهر یا لودیزیا دیکالر گیاه آپارتمانی درخشانی می سازد گل های ارکیده جواهری معمولاً سفید با لب زرد هستند لودیزیا دیسکولر یکی از تنها ارکیده هایی است که به خاطر برگ های خطی زیبایش مورد توجه قرار گرفته است.

راهنمای مراقبت از ارکیده جواهر

نور

ارکیده جواهر در زیستگاه طبیعی خود، اغلب در مکان‌های بسیار سایه‌دار رشد می‌کند. برای بهترین نتیجه، سعی کنید با اجتناب از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید، این را در خانه یا محل کار خود تکرار کنید.

اتاق‌های رو به شمال عالی هستند، اما هر جنبه دیگری که رو به آن قرار می‌گیرد خوب است. به شرطی که بتوانید از برگ‌ها در برابر نور شدید خورشید که در طول روز از آن عبور می‌کند محافظت کنید. این گیاه را به عنوان گیاهی که تاریکی دوست دارد اشتباه نگیرید. به اندازه نور مستقیم خورشید باید از تاریکی عمیق اجتناب کرد در غیر این صورت رشد نمی کند.

در اکثر مواقع شرایط کمی مرطوب همان چیزی است که ارکیده جواهر می خواهد در آن رشد کند.

آبیاری

در اکثر مواقع شرایط کمی مرطوب چیزی است که ارکیده جواهر می‌خواهد در آن رشد کند. او دوست ندارد خاک خشک استخوانی داشته باشد.اما به همان اندازه از خیس کردن خاک بیزار است، ریشه‌هایش را در آب می‌گذارد و به سرعت می‌میرد.

گیاه را به خوبی آبیاری کنید و سپس صبر کنید تا قبل از آبیاری دوباره خشک شود. یک قانون خوب این است که قبل از دادن آب بیشتر صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود. اگر از مخلوط گلدان متخلخل‌تری استفاده می‌کنید، سریع‌تر خشک می‌شود. بنابراین نسبت به استفاده از خاک استاندارد گلدان، به آبیاری بیشتر نیاز دارید.

رطوبت

اگر نیاز آبیاری را کامل کنید، رطوبت فقط اهمیت کمی دارد. اگر می‌دانید که در آبیاری خیلی بد هستید. با افزایش رطوبت اطراف، به ارکیده جواهر کمک کنید. این به گیاه شما یک بافر کوچک برای جبران مراقبتی که ارائه می کنید می دهد.

آنها زیبا به نظر می رسند و در گلدان رشد می کنند. اما اگر مایل به گل دادن آن هستید، اذیت نشوید. این به این دلیل است که شکوفه ها در محیط های بسیار مرطوبی که گلدان ها ایجاد می کنند به سرعت خراب می شوند.

تغذیه

ارکیده‌های جواهر تغذیه‌کننده‌های کوچکی هستند، بنابراین اگر فقط چند بار در سال گیاه خود تغذیه دهید. شما می توانید از خوراک ارکیده مخصوص یا چیزهای عمومی تر استفاده کنید.

جهت خرید کود کامل و عمومی کلیک کنید

درجه حرارت

نکته :

محیط خیلی گرم نیست و خیلی هم سرد نیست این گیاهان در دمای متوسط اتاق بهترین عملکرد را دارند.

اگر احساس سرما می کنید، احتمالاً ارکیده جواهر شما نیز همین احساس را دارد. کمترین دمایی که در معرض خطر است 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) است. آنها همچنین نقاط بسیار داغ در خانه شما را دوست ندارند. بنابراین از قرار دادن رادیاتورها یا بخاری های در حال کار خودداری کنید.

تعویض گلدان

زمانی که گلدان بیش از حد شلوغ است یا اگر شروع به لرزیدن و سنگین شدن کرد. لودیزیای خود را مجدداً تعویض کنید. این ارکیده ها به جای قد بلند شدن تمایل به پخش شدن دارند. بنابراین ریشه آنها به گلدان عمیق نیاز ندارد. در عوض جایی که می توانید یک گلدان کم عمق و پهن را انتخاب کنید.

برخلاف بسیاری از ارکیده‌ها، می‌توانید از کمپوست گلدانی معمولی استفاده کنید. اما برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، باید مراقب نیازهای آبیاری گیاهان باشید. خاک معمولی گلدان طوری طراحی شده است که آب را نگه دارد، بنابراین اگر به طور تصادفی خاک را اشباع کنید، این اشباع مدت زیادی در اطراف باقی می ماند و احتمال پوسیدگی را به شدت افزایش می دهد.

نکته :

از “کمپوست ارکیده” که حاوی حجم بالایی از پوست است استفاده نکنید. این مواد فقط برای گیاهان ارکیده واقعی طراحی شده است.

جهت خرید خاک  مخصوص ارکیده ( پیت ماس تخصصی ارکیده ( آلمان ) ) کلیک کنید

اگر در استفاده از کمپوست گلدان احساس راحتی یا اعتماد به نفس ندارید. جایگزین آن استفاده از مخلوط خاک بسیار متخلخل تر است، به عنوان مثال 60 درصد خاک گلدان و 40 درصد شن یا پرلیت و غیره. مقدار کمی از پوست ارکیده به جای خاک قابل قبول است. شن، اما به حدی از دست می دهد که نمی تواند آب زیادی را در خود نگه دارد، بنابراین شما نباید از مقدار زیادی پوست استفاده کنید، مگر اینکه از آبیاری هر دو روز یکبار خوشحال باشید.

گلدان مجدد واقعی به اندازه کافی آسان است زیرا همان روشی است که برای هر گیاه آپارتمانی دیگری استفاده می کنید.

نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

تکثیر

ساقه‌ها کاملا شکننده هستند و هنگام دست زدن به ارکیده جواهر به راحتی می‌شکنند. بنابراین زمانی که در حال گلدانی مجدد به “خوشه” اصلی هستید، تکثیر از طریق قلمه‌های ساقه رایج است.

هیچ چیز خاصی لازم نیست، هنگامی که یک تکه ساقه با برگ های بالایی دارید، آن را در یک مخلوط گلدانی مشابه با والد قرار دهید. ریشه های جدید باید ظرف یک یا دو ماه رشد کنند. مراقب باشید تا زمانی که این اتفاق نیفتد، زیرا گیاه جدید به خوبی در محیط رشدی که انتخاب کرده اید گیر نمی کند، بنابراین به راحتی می توان آن را حذف کرد.

سرعت رشد

در بهار و تابستان، ارکیده جواهر به سرعت رشد می کند اگر سطح نور مناسب باشد. در نور ضعیف و زمستان رشد کند می شود.

ارتفاع / گسترش

عادت رشد این ارکیده ها این است که به جای رشد برای قد، گسترش می یابند. بنابراین اغلب آنها پهن تر از قدشان هستند. ساقه گلدار می تواند ارتفاع گیاه را دو یا تقریباً سه برابر کند.

در هنگام گلدهی، ارتفاع گیاه می تواند دو برابر شود

نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

گل ها

سنبله های گلدار بزرگ در پاییز و زمستان از بالای ساقه های گیاه بیرون می آیند. ارائه نور خوب و مراقبت صحیح در طول فصل رشد انجام شده است.

برخی افراد وقتی جوانه ها شروع به تشکیل شدن می کنند آنها را قطع می کنند زیرا از نظر ظاهری شاخ و برگ را بهتر نمی دانند. با این حال، آن‌ها هنوز هم خوش‌رنگ و زیبا هستند. با گل‌های سفید متعدد و کوچک با مرکز زرد. اگر دما خیلی گرم نباشد باید از چند هفته تا یک ماه دوام داشته باشد.

آیا ارکیده های جواهر سمی هستند؟

بر خلاف برخی ارکیده ها، ارکیده جواهر برای حیوانات خانگی یا افراد سمی نیست.

چیز دیگری مد نظر دارید؟

اگر به شاخ و برگ های لودیزیا بی رنگ علاقه دارید و به گل ها اهمیت نمی دهید. سنبله های گلدار را وقتی شروع به تشکیل شدن می کنند، بیرون بیاورید. این گیاه را تشویق می‌کند تا فشرده و بوته‌دار بماند و برگ‌های بیشتری تولید کند.

نگهداری گل ارکیده جواهری – Orchid Houseplant

نحوه مراقبت از روکش ارکیده جواهری

سطوح نور متوسط

نه خیلی شلوغ، اما باید از تابش مستقیم نور خورشید و تاریکی تاریک با نور کم خودداری کنید.

آبیاری متوسط

خوب آبیاری کنید ( آبیاری عمیق , طوری که از کف گلدان آب خارج شود )  و تا زمانی که خاک گلدان کاملا خشک نشده باشد دیگر آبیاری نکنید. در زمستان به آب بسیار کمتری نیاز است.

درجه حرارت

اتاق های گرم مورد نیاز است زیرا آنها سرما را دوست ندارند. بین 16 درجه سانتی گراد (61 درجه فارنهایت) – 22 درجه سانتی گراد (72 درجه فارنهایت).

تغذیه

دو یا سه بار در سال کافی است.

مشکلات ارکیده جواهر

ساقه های پوسیده (پوسیدگی ساقه پایه)، برگ های خمیده

اگرچه آب بیش از حد برای خانه های ما سازگار است و بسیار آسان است، اما آب زیاد برای مدت طولانی منجر به پوسیدگی مخرب ساقه ها و ریشه ها می شود. این نیز می تواند ناشی از دمای بسیار سرد باشد. هنگامی که پوسیدگی در شما ایجاد می شود، با یک مشکل جدی مواجه خواهید شد. زیرا برگشت آن بسیار دشوار است. تکه های پوسیده را اگر جزئی هستند قطع کنید، در غیر این صورت سعی کنید آنچه را که می توانید از طریق تکثیر نجات دهید.

بدون گل

گیاهان جوان، مریض یا گیاهانی که در شرایط نور کم رشد می‌کنند، همگی مشکل گلدهی دارند به این معنا که وجود نخواهد داشت. ارکیده های جواهر باید قبل از گلدهی بالغ، سالم و در سطح معقولی از نور رشد کنند.

برگ ها و ساقه های چروکیده شده

این معمولاً نشانه عدم آبیاری کافی است.

برگ ها ترد یا سبک تر می شوند

نور مستقیم خورشید گیاه شما را تمام نمی کند، اما می تواند به ظاهر برگ ها آسیب برساند. نور زیاد می‌تواند باعث سوختن برگ‌ها شود یا گیاه را مجبور کند تا با این همه نور سازگار شود و میزان کلروفیل موجود در برگ‌ها را کاهش می‌دهد که می‌تواند ظاهری شسته و رفته بدهد.

قالب سفید / قالب

این می تواند خاک هر گیاه آپارتمانی را تحت تأثیر قرار دهد. زیرا گاهی اوقات تهویه مناسب در داخل خانه دشوار است. این می تواند به خصوص برای گیاهانی که خوشه و به طور طبیعی خاک را با ساقه ها و برگ های خود محافظت می کنند. همراه با عادت گسترش آنها که نحوه رشد ارکیده جواهر است، بد باشد.

اگر مشکل کپک سفید دارید با قارچکش مانکوزب آبیاری و مه پاشی کنید.

داستان ما با ارکیده جواهر

ارکیده های جواهر به عنوان گیاهان منفرد ظاهر زیبایی دارند. وقتی گل می‌دهد می‌توانند چشم را بکشند و نکات فوق‌العاده‌ای را بیان کنند. اما وقتی با سایر گیاهان آپارتمانی جمع می‌شوند، اغلب پنهان می‌شوند و فراموش می‌شوند.

نکته :

جسور باشید و این گیاهان را در یک گلدان متضاد قرار دهید. این به برجسته تر شدن برگ ها کمک می کند.

جهت خرید انواع کودهای تقویتی کلیک نمائید

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید