نگهداری کاکتوس اپونتیا – Opuntia

نگهداری کاکتوس اپونتیا - Opuntia

گلابی خاردار یکی از زیر گروه های Opuntia است که توسط بالشتک های پهن ، صاف و شاخه ای آن مشخص می شود. و اغلب به آنها کاکتوس نوپال یا کاکتوس پارویی می گویند. اکثر واریته ها ترکیبی از خارهای قابل جدا شدن و دسته موهای خاردار (گلوکوئیدها). دارند که می توانند واکنش های پوستی حساسیتی قابل توجه ایجاد کنند.

انواع بی مهره ای مانند O. ellisiana و دیگران نیز وجود دارد.

بالشتک ها ، گل ها و میوه های اکثر انواع پس از تمیز کردن دقیق خوراکی هستند. بیشتر گیاهان گلابی خاردار در آب و هوای گرم و خشک مانند جنوب غربی یافت می شوند . اگرچه گونه های مقاوم در برابر سرما مانند گلابی خاردار شرقی (O. humifusa) وجود دارد.

هنگامی که گیاهان برای زمستان آماده می شوند ، ممکن است لنت ها شروع به جمع شدن و پژمردگی کنند ، اما در بهار به سرعت سبز می شوند.

ارتفاع / گسترش:

انواع مختلفی از کاکتوس های کم رشد 6 تا 12 اینچ ، عرض 18 اینچ کم تا درختان بلند 10 تا 15 فوت دارند.

میزان نور :

آفتاب کامل

زمان شکوفه:

خرداد تا تیرماه

رنگ:

رنگ گل گلابی خاردار از نظر نوع ، معمولاً زرد ، قرمز یا بنفش متفاوت است. رنگ های میوه همچنین می توانند در سایه های قرمز ، سبز و نارنجی زرد متفاوت باشند.
دیگر:

کاکتوس های گلابی خاردار به دلیل خاصیت خاردار بودن ، در برابر گوزن مقاوم هستند.

نگهداری کاکتوس اپونتیا - Opuntia

نحوه کاشت

زمان کاشت:

قلمه زدن را می توانید در هر زمان شروع کنید ، اما اگر در بهار یا تابستان کاشته شود ، نتایج بهتری خواهید داشت. بذرها را باید در اواخر بهار شروع کرد.

محل کاشت:

گلابی خاردار به محلی احتیاج دارد که آفتاب کامل با خاک زهکشی مناسب دریافت کند.

نحوه کاشت:

پیوند در همان سطح که در حال حاضر در حال رشد است ، انجام شود. کاشت عمیق تر ممکن است باعث پوسیدگی آنها شود. با دقت کار کنید ، نه فقط برای ایمنی خود ، بلکه لنت ها می توانند سنگین شده و از بین بروند. یک جفت دست اضافی می تواند ارزشمند باشد زیرا گلابی خاردار می تواند سنگین و ناجور باشد و بلند شود و در سوراخ قرار گیرد.

دیگر:

از دستکش های ضخیم و آستین های بلند سنگین استفاده کنید تا از خار رفتن توسط ستون فقرات یا لمس گل گلس های تحریک کننده پوست جلوگیری کنید.

مراقبت

هرس:

هرس گلابی خاردار ضروری نیست ، اما می توان آنها را کوتاه کرد. برای حفظ شکل و اندازه ، لنت های جداگانه را در صورت لزوم بردارید. از انبر برای نگه داشتن پد و یک چاقوی تیز برای برش آن در محل اتصال یا خطی که به پد بعدی متصل است استفاده کنید. پدها را می توان پینه بسته کرد تا در جای دیگری کاشته شود .

خاک:

گلابی خاردار خاک قلیایی را به خاک خنثی ترجیح می دهد. از همه مهمتر ، خاک باید به خوبی تخلیه شود ، زیرا رطوبت یا گودال باقیمانده باعث پوسیدگی گیاه می شود.

ترکیب خاک :

خاک مخصوص کاکتوس + ورمی کومپوست + پرلیت

اصلاحات و کود:

گیاهان جوان را با کود 51-0-0 کود دهید. برای گیاهان تثبیت شده ، کود 38-11-3 یا حتی 45-10-5 محلول در آب باعث رشد بیشتر گل و میوه می شود. اگر در حال رشد لنت هستید ، از کودی استفاده کنید که سرشار از نیتروژن باشد.

آبیاری:

گلابی خاردار بسیار مقاوم به خشکی است. برای ماه اول پدهای تازه تکثیر شده را آب ندهید. پس از آن ، برای سال اول هر دو تا چهار هفته یکبار آبیاری کنید – دو بار در ماه در تابستان و یک بار در ماه در سایر اوقات سال. در بیشتر مناطق ، بارندگی برای نگهداری گیاهان مستقر کافی خواهد بود.

مکمل در زمان خشکسالی با برنامه فصلی دو بار در ماه / یک بار در ماه.

تکثیر:

رشد اولیه بذر آهسته است و ممکن است 3 تا 4 سال طول بکشد تا گیاه شما گل و میوه تولید کند. بذرها برای جوانه زدن به سایه احتیاج دارند و باید تا آن زمان مرطوب نگه داشته شوند.

تکثیر از روی لنت ها بسیار ساده تر است و سریعتر نتیجه می دهد.

نگهداری کاکتوس اپونتیا – Opuntia

نحوه کار:

با پیروی از دستورالعمل های هرس بالا ، پدهای حداقل 6 ماهه بریده می شوند.
لنت های کاکتوس اپونتیا – Opuntia را در یک منطقه خشک و سایه روشن قرار دهید و اجازه دهید تا انتهای بریده شده پینه ایجاد کند. این از پوسیدگی گیاه در پایه جلوگیری می کند و در هوای گرم و خشک می تواند 2 تا 4 هفته طول بکشد ، اگر خنک یا مرطوب باشد ، مدت زمان بیشتری طول می کشد.

پس از پوسیدگی کامل ، لنت ها را در مخلوطی از نیمی از خاک و نصف شن در عمق 1 اینچ بکارید. در صورت کاشت عمیق تر ، گیاه شما می تواند پوسیده شود.
برای ماه اول آن را آبیاری نکنید ، زیرا داخل بالشتک رطوبت کافی برای حفظ خود دارد.

آن را با سنگ یا سایر وسایل نگهدارنده تقویت کنید تا ریشه ها در یک ماه آینده یا بیشتر رشد کنند. بعد از یک ماه  باید ریشه کافی وجود داشته باشد که گیاه شما بتواند به تنهایی بایستد ، اما اگر هنوز کمی لرزان است ، حمایت را ادامه دهید.

می توانید در این زمان به آن آب دهید و از دستورالعمل های آبیاری بالا استفاده کنید و مطمئن شوید که در این بین کاملا خشک می شود.

روی گیاهان جدید ، گلها و میوه ها معمولاً توسط بالشتک دوم یا سوم ظاهر می شوند.

بیماری ها و آفات:

گلابی خاردار به طور معمول از هیچ بیماری جدی یا مشکل حشرات رنج نمی برد ، اگرچه اگر با زهکشی ضعیف رشد کند . می تواند تحت تأثیر پوسیدگی قرار گیرد.

گلابی های خوراکی

نگهداری کاکتوس اپونتیا – Opuntia

نگهداری کاکتوس اپونتیا - Opuntia

انواع مختلفی از گلابی های خاردار پد و میوه ای تولید می کنند که خوراکی هستند. از پدهای خوراکی غالباً نوپال نامیده می شود و میوه را معمولاً میوه تن می نامند.

با دنبال کردن دستورالعمل های مشابه برای هرس بالا ، می توانید در هر زمان از سال ، و حداکثر 6 بار در سال ، لاله ها را برداشت کنید.

نگهداری کاکتوس اپونتیا – Opuntia

هنگام برداشتن پد ها:

بیش از یک سوم تعداد کل لنت ها را حذف نکنید تا گیاه شما سالم بماند و پد بیشتری تولید کند.
برای داشتن بهترین طعم ، اواسط صبح که محتوای اسید درون آنها در کمترین میزان است ، آنها را از گیاه خارج کنید.
هنگام تمیز کردن از انبر استفاده کنید و لنت ها را با دقت خراشیده و میوه ها را پوست بگیرید تا همه آثار خارها و گلوكیدها برداشته شود. آنها همچنین می توانند بو داده شوند تا آنها را بسوزانند.

پد را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. آنها دارای طعم لیمو هستند و تا حدودی بافتی لزج مانند بامیه هنگام پخت دارند.

میوه های قرمز آبدار هنگام ریزش گلوكیدها رسیده می شوند. (معمولاً در حوالی ماه شهریور ) و باید آنها را از روی پد بپیچانید تا بیرون بیاید ، كشیده نشود. میوه ها را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و برای مربا و ژله استفاده کرد.

نکات طراحی

یک انتخاب مناسب برای باغ های کم آب ، کاکتوس ، صخره ای یا روستایی.
برای ظروف مناسب است ، اما می تواند کاملاً سنگین باشد ، بنابراین یک ظرف محکم انتخاب کنید که واژگون نشود.
در مناطق سردتر آب و هوا ، انواع غیر مقاوم را در ظروف بکارید تا بتوان آنها را به داخل خانه منتقل کرد.
اندازه بالغ کاکتوس Opuntia خود را در نظر بگیرید و در جایی رشد نکند که با مسیرها و رهگذران بی اعتنا تداخل کند.
از انواع بدون ستون فقرات در جایی که مردم یا حیوانات ممکن است با آنها تماس بگیرند ، استفاده کنید ، یا فقط برای گرفتن ظاهر و نه چسباندن!
در دامنه های شنی یا مناطق چمنزار خشک بکارید.

جهت خرید کود 38-11-3 کلیک نمائید

جهت خرید کود گلدهی 36-12-12 کلیک نمائید

سایت رسمی زیگلر آلمان

دیدگاهتان را بنویسید