پیت ماس چیست؟

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس

پیت ماس از مواد آلی تجزیه شده تشکیل شده است که از باتلاق های ذغال سنگ نارس نجات یافته است. این یک اصلاح کننده عالی خاک برای مخلوط گلدان و خاک باغ است و تپه های پیت ماس حتی می توانند به عنوان محیط کشت هیدروپونیک عمل کنند.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس
پیت ماس چیست؟

پیت ماس ماده آلی تجزیه شده ای است که به طور طبیعی در اکوسیستم های سرد و باتلاقی وجود دارد. بیشتر پیت ماس فروخته شده در نیمکره شمالی از تورب های سرد کانادا و شمال ایالات متحده برداشت می شود.

پیت ماس یک گونه گیاهی نیست بلکه ترکیبی از مواد فیبری است که از تالاب های هوای سرد نجات یافته است. رایج ترین ماده گیاهی در پیت ماس اسفاگنوم ماس است.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس
6 مزیت پیت ماس

پیت ماس به عنوان یک محیط رشد و اصلاح کننده خاک، مزایای بی شماری را برای باغبان خانگی و کشاورزان حرفه ای ارائه می دهد.

برای گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند عالی است: باغبانان اغلب از پیت ماس برای مدیریت pH خاک استفاده می کنند. هنگام کاشت گونه هایی که در خاک اسیدی رشد می کنند. مانند زغال اخته یا آزالیا . پیت ماس را در خاک گلدان خود مخلوط کنید تا به pH اسیدی برسید. پیت ماس همچنین می تواند به خنثی کردن خاک قلیایی با پایین آوردن pH کلی کمک کند. این می تواند به شما در رشد گیاهانی که خاک تقریباً خنثی مانند کاملیا را دوست دارند کمک کند.

ظرفیت نگهداری آب عالی: پیت ماس به دلیل حفظ آب قابل توجه خود شناخته شده است. برخی از باغبان ها آن را با خاک شنی مخلوط می کنند تا از تخلیه سریع آن جلوگیری کنند.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس

مقاوم در برابر بیماری: پیت ماس استریل است و این بدان معنی است که با میکروارگانیسم ها. پاتوژن ها و دانه های علف های هرز همراه نیست. این عقیمی، پیت ماس را به یک محیط رشد عالی برای ریشه های گیاهان جوان تبدیل می کند که ممکن است مستعد ابتلا به بیماری یا انگل باشند. بسیاری از پرورش دهندگان به طور خاص از آن برای شروع بذر استفاده می کنند.

برای باغبانی هیدروپونیک کار می کند- برخی از باغبانان باغبانی هیدروپونیک بدون خاک را ترجیح می دهند. که پیت ماس یک محیط رشد عالی است که ریشه های گیاه می توانند به آن بچسبند.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس

به خوبی در خاک گلدان مخلوط می شود: پیت ماس درست در مخلوط خاک در کنار نارگیل (کوکوپیت). پرلیت و ورمیکولیت مخلوط می شود. خزه آب را نگه می دارد در حالی که مواد دیگر به هوادهی کمک می کنند.

فشرده نمی شود: برخلاف خاک سنتی، پیت ماس زمانی که مردم روی آن راه می روند فشرده نمی شود. پیت ماس به خوبی در خاک سطحی قرار می گیرد و طبیعت اسفنجی خود را حفظ می کند. همچنین به عنوان یک نرم کننده خاک برای خاک رسی متراکم عمل می کند که به قدری متراکم می شود که می تواند ریشه های گیاه را خفه کند.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس
4 اشکال پیت ماس

علیرغم کاربردهای فراوان پیت ماس در باغ جنبه های منفی نیز دارد.

نگرانی های زیست محیطی: پیت ماس به طور موثر یک منبع تجدید ناپذیر است. زیرا تشکیل آن هزاران سال طول می کشد. پیت ماسی که در مراکز باغ می بینید از باتلاق های کانادایی و گاهی آمریکایی می آید. پس از استخراج برای هزاران سال از بین رفته است. برداشت پیت ماس همچنین دی اکسید کربن را در هوا آزاد می کند و حتی راه را برای انتشار متان باز می کند. متان و دی‌اکسید کربن هر دو گازهای گلخانه‌ای هستند که به گرمایش جهانی کمک می‌کنند.

مزایا و معایب استفاده از پیت ماس

گران قیمت: پیت ماس در هر فوت مربع بسیار بیشتر از خاک سنتی است. جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و سازگار با محیط‌زیست عبارتند : از نارگیل (کوکوپیت) و کمپوست از زباله‌های سبزیجات خانگی شما. حتی مالچ سنتی هم می تواند این کار را انجام دهد که بخواهید رطوبت را در روزهای گرم در خاک نگه دارید.

برای گیاهان خاص ایده آل نیست: برخی از گیاهان در خاک های قلیایی بهترین عملکرد را دارند. این شامل اسطوخودوس، زنجبیل، زنجبیل، شاه توت و تمشک است و این گیاهان را نباید با پیت ماس کاشت.

خاک را ترک برمیدارد- وقتی پیت ماس خشک می شود سطح خاک شما را ترک برمیدارد.

پیت ماس در مقابل اسفاگنوم ماس تفاوت چیست؟
تفاوت اصلی بین پیت ماس و اسفاگنوم ماس. در این است که ماس اسفاگنوم معمولاً به عنوان یک گیاه زنده به فروش می رسد. در حالی که پیت ماس مخلوطی از مواد آلی پوسیده موجود در باتلاق های آب سرد است. فرآیند تجزیه در ته باتلاق طی هزاران سال اتفاق می افتد.

در بیشتر موارد، خزه اسفاگنوم پوسیده ماده اولیه در پیت ماس است. در حالی که پیت ماس شبیه خاک است. احتمالاً خزه اسفاگنوم سبز روشن را خواهید دید که لایه بالایی گیاهان آپارتمانی گلدانی را پوشانده است.

فروشگاه اینترنتی کشاورزی سبزنهاد

سایت رسمی گراموفلور آلمان

دیدگاهتان را بنویسید