قالب خاکستری / بیماری بوتریتیس – Gray Mold/Botrytis Blight

قالب خاکستری / بیماری بوتریتیس - Gray Mold/Botrytis Blight

کپک خاکستری که به آن بوتریتیس بلایت نیز گفته می شود یکی از بیماری های شایع گیاهان خانگی است که توسط قارچ ها ایجاد می شود.این اغلب یک مشکل جدی است که می تواند گیاه آلوده را از بین ببرد. به خصوص اگر شرایط مناسب برای رشد پاتوژن باشد.

علت

قارچ مسئول ایجاد کپک خاکستری ، Botrytis cinerea است که با بقایای گیاهان مرده زنده می ماند.

اسپورهای قارچی خاکستری پوشش آوارها را ایجاد می کنند و پس از خشک شدن ناحیه آلوده ، هاگ ها در هوا آزاد می شوند ، و سپس می توانند گیاهان خانگی اضافی را آلوده کنند.

بعلاوه ، اسپورها از طریق پاشیدن آب روی برگها هنگام آبیاری می توانند به شاخ و برگ منتقل شوند.

کپک خاکستری به ویژه برای گیاهان گلدار مخرب است . زیرا قارچ برای زندگی به میزبان احتیاج دارد و گلبرگ های تغذیه کننده آنها را می پوشاند.

علائم

کپک خاکستری می تواند برای گیاهان شکوفاً مخرب باشد ، باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی گلبرگ های در حال رشد می شود که کل گل را بزرگ می کند و از بین می برد. این بیماری می تواند باعث مرگ گلها قبل از باز شدن شود. گیاهانی که از گل پیاز مانند لاله تشکیل می شوند ممکن است بیماری از گلها به پیازها منتهی شوند و باعث پوسیدگی آنها شوند.

علاوه بر این . کپک خاکستری باعث ایجاد الگوهای چشم گاو نر مایل به خاکستری بر روی شاخ و برگهای مسن تر و همچنین ایجاد چنگال های کمربندی روی ساقه ها می شود. قالب بر روی بقایای گیاهان مرده به راحتی قابل شناسایی است زیرا در قالب خاکستری غلیظی پوشانده شده است.

قالب خاکستری / بیماری بوتریتیس – Gray Mold/Botrytis Blight

پیشگیری و درمان

اگر گیاهان خانگی شما از کپک خاکستری رنج می برند .تغییرات مختلفی می توانید برای کمک به پیشگیری در محیط ایجاد کنید.درمان سریع گیاه آلوده می تواند باعث نجات آن و کنترل بیماری شود تا به سایر گیاهان خانگی شما سرایت نکند.

توجه داشته باشید که بسیاری از اقدامات پیشگیرانه در بسیاری از بیماریهای شایع گیاهان خانگی مشابه است.تمام قسمت های آلوده گیاه را که ساقه های برش دهنده آن است. چند سانتی متر در یک قسمت سالم بردارید.

برای جلوگیری از شیوع بیماری از هرس استریل شده استفاده کنید.
رطوبت اطراف گیاه را کاهش دهید.
گردش هوا در اطراف گیاه را افزایش دهید.
اوایل روز آبیاری کنید تا شاخ و برگ گیاه قبل از شب خشک شود.
در موارد شدید از یک قارچ کش برای استفاده در گیاه خاص استفاده کنید.

فروشگاه اینترنتی سبز نهاد

جهت مشاوره به گروه تلگرامی ما بپیوندید. ( کلیک نمائید )

سایت رسمی والاگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید