شرایط نگهداری کاکتوس ریپسالیس – Rhipsalis Cactus

شرایط نگهداری کاکتوس ریپسالیس - Rhipsalis Cactus

گونه های مختلف از جنس کاکتوس های Rhipsalis متعلق به یک خانواده بزرگتر Rhipsalideae است که شامل سه جنس دیگر می شود. اینها تا حدودی با اکثر کاکتوسها متفاوت هستند، زیرا بدون خار هستند، بدون آفتاب مستقیم خوب عمل می کنند و به مقدار زیادی آب نیاز دارند. این کاکتوس‌های آبشاری دارای ساقه‌های دراز، نازک و در هم تنیده هستند که یک ویژگی غیرمعمول در بین کاکتوس‌هاست.

علاوه بر این، بیشتر این گونه‌ها عمدتاً یا لیتوفیت (روی صخره‌ها) یا اپی‌فیت (روش روی درختان) هستند تا گیاهان زمینی که در خاک رشد می‌کنند. با این حال، هنگامی که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند، معمولاً در داخل خانه در یک مخلوط گلدان کاکتوس به عنوان گیاهان آویزان یا پرده رشد می کنند. به‌ندرت می‌توان آنها را به‌عنوان گیاهان باغی رشد داد، اگرچه گلدان‌های Rhipsalis را می‌توان در تابستان به فضای باز به پاسیو یا عرشه‌ای که دور از تابش مستقیم خورشید است منتقل کرد.

شرایط نگهداری کاکتوس ریپسالیس – Rhipsalis Cactus

گیاهان در جنس Rhispalis شامل چندین گونه هستند که گیاهان آپارتمانی معمولی هستند، اما برای بسیاری از مردم، یک گونه واحد، R. baccifera (کاکتوس دارواش)، تنها گونه ای است که آنها تا به حال با آن مواجه می شوند. این گونه منفرد غیر معمول است زیرا تنها عضوی از جنس Rhipsalis است که در مناطق گرمسیری آفریقا نیز رشد می کند – گونه های دیگر همگی بومی آمریکای جنوبی هستند. برخی گیاه شناسان حدس می زنند که دانه های کاکتوس دارواش در ابتدا توسط پرندگان مهاجر در سراسر اقیانوس اطلس پیوند زده شده است.

کاکتوس های Rhipsalis گونه های کاملاً آهسته رشدی هستند، که خوشبختانه از آنجایی که برخی از نمونه ها می توانند پس از سال ها تا 20 فوت رشد کنند.

شرایط نگهداری کاکتوس ریپسالیس – Rhipsalis Cactus

نام گیاهی : Rhipsalis spp.
نام رایج : کاکتوس دارواش.
نوع گیاهی : کاکتوس llthophytic یا epiphytic.
اندازه بالغ : 30 تا 60 سانتی (بستگی به گونه و سن گیاه دارد)
نور خورشید : قسمت سایه تا سایه کامل
نوع خاک : مخلوط گلدانی کاکتوس متخلخل با مواد آلی
pH خاک : 5.0 تا 6.5 (اسیدی)
زمان شکوفه : در تمام طول سال زمانی که در شرایط ایده آل رشد می کند. بر اساس گونه متفاوت است
رنگ گل : سفید یا زرد مایل به کرم
منطقه بومی : آمریکای جنوبی، گرمسیری، آفریقا

مراقبت از کاکتوس ریپسالیس

همانند تمام گیاهان گرمسیری، تقلید از شرایطی که به طور طبیعی در آن رشد می کنند، مهمترین چیز در رشد کاکتوس های ریپسالیس است. حفظ تعادل عناصر ضروری است – آنها به نور روشن (اما نه نور مستقیم خورشید بیش از حد) و آب نیاز دارند تا یکدیگر را خنثی کنند، و به منطقه ای با هوادهی خوب نیاز دارند که همچنین آنها را تا حد آسیب خشک نکند.

اگر قرار گرفتن در معرض نور و برنامه آبیاری را کامل کنید. رشد این گیاهان بسیار آسان است و برای سال های بسیار زیادی رشد می کنند.

نور

ریپسالیس گیاهانی هستند که بومی سطح زیر زمینی زیر درختان سر به فلک کشیده جنگل هستند. بنابراین، آنها به مقدار زیادی نور فیلتر شده روشن نیاز دارند، اما نباید در نور مستقیم روشن خورشید ظهر یا بعد از ظهر بسوزند. مقداری آفتاب صبحگاهی ایده آل است. مراقب برگ های رنگ پریده باشید که می تواند به این معنی باشد که گیاه به نور بیشتری نیاز دارد.

خاک

یک مخلوط معمولی گلدان کاکتوس باید برای کاکتوس Rhipsalis مناسب باشد، در حالت ایده‌آل ترکیبی که حاوی مقداری مواد آلی است. آنها همچنین می توانند با مخلوط گلدانی استاندارد که با قسمت هایی از ماسه مخلوط شده است. به خوبی عمل کنند. کاکتوس های ریسپالیس به عنوان گیاهان اپی فیتیک در زیستگاه بومی خود به خاک زیادی نیاز ندارند. فقط به اندازه ای که به ریشه های کم عمق اجازه دهد تا گیاه را محکم کنند.

آب

این گیاهان را مرطوب نگه دارید، اما اجازه ندهید در آب ایستاده بنشینند. ریزش برگ ها می تواند نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه باشد.
دما و رطوبت

این گیاهان گرمای گرمسیری بالای 50 درجه فارنهایت را دوست دارند. گیاهان ریپسالیس نسبت به یخبندان مقاوم نیستند و رطوبت بیشتری نسبت به کاکتوس های بیابانی معمولی دوست دارند. در طول ماه های خشک زمستان، برخی از پرورش دهندگان دوست دارند رطوبت اضافی را با یک مرطوب کننده اتاق تامین کنند.

کود

به طور منظم با کود 38-11-3 و یا با کود 45-10-5 تغذیه کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید و در صورت ناکافی بودن شکوفه ها، تغذیه آنها را افزایش دهید. تغذیه هر دو هفته یکبار یک روال عادی است.

انواع ریپسالیس

چهار جنس در قبیله Rhipsalideae عبارتند از: Hatiora، Lepismium، Rhipsalis و Schlumberera.

برجسته ترین جنس Rhipsalis است که از بیش از 40 گونه تشکیل شده است که به دلیل ساقه های در هم تنیده نازک خود ارزشمند هستند. اما برخی از گونه های رایج ریسپالیس که اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند عبارتند از:

Rhipsalis baccifera (کاکتوس دارواش یا کاکتوس اسپاگتی) با ساقه های نخ مانند بلند و گل های سفید مایل به کرم که جای خود را به میوه های دارواش مانند می دهد مشخص می شود. این گیاه خوشه های آویزان را تشکیل می دهد که معمولاً در زمان بلوغ 3 فوت یا بیشتر طول دارند. این تا حد زیادی رایج ترین کاکتوس های رشد یافته در این جنس است.

شرایط نگهداری کاکتوس ریپسالیس – Rhipsalis Cactus

R. cereuscula (کاکتوس مرجانی) گیاهی بوته‌دار یا بوته‌دار با شاخه‌های تا 2 فوت است. بسیاری از ساقه‌های استوانه‌ای بلند از انتهای شاخه‌های بلند و باریک بیرون می‌آیند که خوشه‌های آویزان را تشکیل می‌دهند و با شکوفه‌های کوچک و کرمی مایل به سفید گل می‌دهند.

R. clevata یک عادت آویزان با شاخه های زیاد و گل های زنگوله ای شکل سفید دارد. گیاه آویز خوبی می سازد.

R. pirocarpa یکی دیگر از اپی فیت های استوایی از برزیل است. دارای ساقه های استوانه ای بلند کرک دار و گل های سفید معطر به قطر حدود 3/4 است. ساقه ها دارای لبه های قرمز/بنفش هستند که این گونه بسیار جذاب است.

R. pachyptera گیاهی نیمه راست است که دارای ساقه های محکمی است که به شکلی شبیه برگ های بیضوی با مفاصل صاف می شوند. این “برگ ها” از نظر بافت چرمی و به رنگ سبز کم رنگ تا تیره، گاهی اوقات با ته مایل به قرمز هستند. این گیاه بسیار جذاب است که گلهای زرد کرمی تولید می کند.

تعویض خاک و گلدان کاکتوس Rhipsalis

کاکتوس های ریپسالیس بهتر است با استفاده از یک مخلوط استاندارد برش کاکتوس، ترجیحا با مقداری مواد آلی اضافی مانند پیت ماس، کاشته شوند. بنابراین ظروف می توانند نسبتاً کوچکتر و کم عمق تر از آن چیزی باشند که معمولاً برای گیاهان آپارتمانی استفاده می کنید. برخی از پرورش دهندگان می گویند که گلدان های تراکوتا به دلیل اینکه “نفس می کشند. به جلوگیری از پوسیدگی ریشه با این گیاهان کمک می کنند.

این ایده بدی نیست که این کاکتوس ها را سالیانه جابجا کنید تا مطمئن شوید که محیط آنها تازه می ماند و همچنین زهکشی آنها خوب می ماند. برای کاشت مجدد کاکتوس، حتما از دستکش استفاده کنید تا به دستتان آسیبی نرسد و گیاه را به طور کامل بلند کنید. سپس آن را در ظرف بزرگتر بکارید و گلدان را با خاک پر کنید.

تکثیر کاکتوس ریپسالیس

این کاکتوس‌ها را می‌توان با تقسیم‌بندی تکثیر کرد که در آن یک تکه از گیاه جدا شده و در خاک گرم و مرطوب دوباره کاشته می‌شود.بهار تا تابستان بهترین زمان برای تکثیر این گیاهان است.

از ساقه های سالم قلمه هایی به طول 3 تا 6 اینچ بردارید. بگذارید زخم ها چند روز خشک شوند سپس قلمه ها را در گلدانی پر از مخلوط گلدان کاکتوس بکارید. قلمه ها را به صورت خوشه ای در مرکز گلدان قرار دهید. گلدان را در مکانی روشن اما نه آفتابی، در مکانی بین ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت قرار دهید.

یک کیسه پلاستیکی شفاف بزرگ روی گلدان قرار دهید تا رطوبت را در خود نگه دارد و خاک را مرطوب نگه دارید اما نریزید. یک بار در روز، کیسه را برای چند دقیقه بردارید تا تهویه ایجاد شود. در عرض سه تا چهار هفته، قلمه ها باید ریشه داشته باشند و می توانید پلاستیک را به طور دائمی جدا کنید. و به رشد گیاه به عنوان یک نمونه جدید ادامه دهید.

کاکتوس‌های ریپالیس را می‌توان با جمع‌آوری دانه‌های ریز از میوه‌ها و کاشت مجدد آن‌ها نیز تکثیر کرد، اما با توجه به سهولت ریشه‌دار شدن قلمه‌ها، این یک فرآیند دشوار و زمان‌بر است که واقعاً ضروری نیست.

آفات / بیماری های رایج

مراقب آفات رایجی مانند فلس و کنه های عنکبوتی باشید که اگر آلودگی کم باشد، می توان به سادگی با یک پارچه مرطوب از آنها مراقبت کرد. با این حال، عفونت های بزرگتر ممکن است نیاز به استفاده از یک آفت کش دوستدار محیط زیست داشته باشند. شپشک آرد آلود یکی دیگر از مشکلات رایج است که با ساختارهای ریز تار مانند روی برگ ها مشهود است. یک آفت کش سیستمیک بهترین درمان برای شپشک آرد آلود است.

مراقب تغییر رنگ شاخ و برگ، لکه های تیره یا ریزش برگ ها باشید که همگی می توانند نشانه پوسیدگی ریشه باشند.

جهت دیدن محصولات وارداتی ما کلیک نمائید

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید