ریشه اصلی – آناتومی گیاه – taproot plant anatomy

ریشه اصلی - آناتومی گیاه - taproot plant anatomy

حالا اینها ریشه های جدی هستند. اما ریشه ها دقیقا چیست؟

ریشه های ریشه ای و فیبری، ریشه های اولیه و ریشه های فرعی وجود دارد. و به نظر می رسد که آنها همیشه می دانند از کدام راه رشد کنند. ریشه ها اندام های گیاهی بسیار خاصی هستند. چگونه و چرا؟

ریشه ها

گیاهان دارای اندام های تخصصی هستند که به آنها کمک می کند تا در تنوع زیادی از زیستگاه ها زنده بمانند و تولید مثل کنند. اندام های اصلی اکثر گیاهان شامل ریشه، ساقه و برگ است.

ریشه ها اندام های مهمی در همه گیاهان آوندی هستند. بیشتر گیاهان آوندی دارای دو نوع ریشه هستند: ریشه های اولیه که به سمت پایین رشد می کنند و ریشه های ثانویه که به طرفین منشعب می شوند. تمام ریشه های گیاه با هم یک سیستم ریشه را تشکیل می دهند.

سیستم های ریشه

دو نوع اساسی سیستم ریشه در گیاهان وجود دارد: سیستم ریشه ای و سیستم ریشه فیبری. هر دو در شکل زیر نشان داده شده اند.

سیستم های Taproot دارای یک ریشه اولیه منفرد و ضخیم به نام ریشه ریشه هستند که ریشه های ثانویه کوچکتری از کناره ها رشد می کنند. ریشه ریشه ممکن است تا 60 متر (تقریباً 200 فوت) زیر سطح زمین نفوذ کند. این می تواند منابع آب بسیار عمیق را لوله کند و مقدار زیادی غذا را ذخیره کند تا به گیاه کمک کند تا از خشکسالی و سایر عوامل محیطی شدید جان سالم به در ببرد. ریشه ریشه نیز گیاه را بسیار محکم در زمین محکم می کند.
سیستم های ریشه فیبری دارای ریشه های منشعب بسیار کوچکی هستند که به آنها ریشه های فیبری می گویند، اما ریشه اولیه بزرگی ندارند. تعداد زیاد ریشه های نخ مانند، سطح جذب آب و مواد معدنی را افزایش می دهد، اما ریشه های فیبری گیاه را با ایمنی کمتری لنگر می اندازند.

ریشه اصلی - آناتومی گیاه - taproot plant anatomy

ریشه اصلی – آناتومی گیاه – taproot plant anatomy

قاصدک ها دارای سیستم ریشه ای هستند. علف ها دارای سیستم ریشه ای فیبری هستند.

ساختارها و توابع ریشه

نوک یک ریشه کلاهک ریشه نامیده می شود. این شامل سلول های تخصصی است که به تنظیم رشد اولیه ریشه در نوک کمک می کند. بالای کلاهک ریشه مریستم اولیه است که در آن رشد طولی رخ می دهد.

ریشه اصلی - آناتومی گیاه - taproot plant anatomy

ریشه یک اندام پیچیده است که از چندین نوع بافت تشکیل شده است. وظیفه هر نوع بافت چیست؟

در بالای مریستم، بقیه ریشه با یک لایه سلول های اپیدرمی پوشیده شده است. این سلول ها ممکن است دارای موهای ریشه باشند که سطح جذب آب و مواد معدنی از خاک را افزایش می دهد. در زیر اپیدرم بافت زمینی وجود دارد که ممکن است با نشاسته ذخیره شده پر شود. دسته های بافت عروقی مرکز ریشه را تشکیل می دهند. لایه‌های مومی، بافت‌های عروقی را ضد آب می‌کنند تا نشت نکنند و در حمل مایعات کارآمدتر می‌شوند. مریستم ثانویه در داخل و اطراف بافت های عروقی قرار دارد. این جایی است که رشد ضخامت رخ می دهد.

ساختار ریشه ها به آنها کمک می کند تا وظایف اصلی خود را انجام دهند. ریشه ها چه می کنند؟

آنها سه کار عمده دارند: جذب آب و مواد معدنی، لنگر انداختن و حمایت از گیاه، و ذخیره غذا.

جذب آب و مواد معدنی:

سلول های اپیدرمی جدار نازک و موهای ریشه برای جذب آب و مواد معدنی محلول در خاک مناسب هستند. ریشه بسیاری از گیاهان نیز برای جذب بیشتر با قارچ ها رابطه میکوریزی دارد.

لنگر انداختن و حمایت از گیاه: سیستم های ریشه به لنگر انداختن گیاهان به زمین کمک می کنند و به گیاهان اجازه می دهند بدون واژگون شدن بلند شوند. یک پوشش سخت ممکن است جایگزین اپیدرم در ریشه های مسن تر شود و آنها را طناب مانند و حتی قوی تر کند.

برخی از ریشه ها دارای تخصص های غیرعادی برای لنگر انداختن گیاهان هستند.

نگهداری غذا: در بسیاری از گیاهان، بافت های زمینی در ریشه، مواد غذایی تولید شده توسط برگ ها را در طول فتوسنتز ذخیره می کنند. ریشه خونی غذا را در طول زمستان در ریشه های خود ذخیره می کند.

ریشه اصلی – آناتومی گیاه – taproot plant anatomy

ریشه‌های حرا مانند پایه‌هایی هستند که به درختان حرا اجازه می‌دهند تا از سطح آب بلند شوند. تنه و برگها حتی در هنگام جزر و مد بالای آب قرار دارند.

یک گیاه ریشه خونی از غذای ذخیره شده در زمستان برای رشد گل در اوایل بهار استفاده می کند.

رشد ریشه

ریشه ها دارای مریستم های اولیه و ثانویه برای رشد در طول و عرض هستند. همانطور که ریشه ها طولانی تر می شوند، همیشه در زمین رشد می کنند. حتی اگر یک گیاه را وارونه کنید، ریشه های آن سعی می کنند به سمت پایین رشد کنند. ریشه‌ها چگونه می‌دانند از کدام راه رشد کنند؟ چگونه می توانند از بالا به پایین تشخیص دهند؟ سلول های تخصصی در کلاهک ریشه قادر به تشخیص جاذبه هستند. سلول ها مریستم را در نوک ریشه ها هدایت می کنند تا به سمت پایین به سمت مرکز زمین رشد کنند. این به طور کلی برای گیاهان زمینی سازگار است. میشه توضیح بدید چرا؟

همانطور که ریشه ها ضخیم تر می شوند، نمی توانند آب و مواد معدنی را نیز جذب کنند. با این حال، ممکن است حتی در انتقال مایعات، لنگر انداختن گیاه و ذخیره غذا بهتر باشند (شکل زیر را ببینید).

رشد ثانویه ریشه های سیب زمینی شیرین فضای بیشتری را برای نگهداری غذا فراهم می کند. ریشه ها قند حاصل از فتوسنتز را به عنوان نشاسته ذخیره می کنند.

خلاصه

ریشه ها آب و مواد معدنی را جذب کرده و به ساقه منتقل می کنند.

آنها همچنین یک گیاه را لنگر انداخته و حمایت می کنند و غذا را ذخیره می کنند.یک سیستم ریشه از ریشه های اولیه و ثانویه تشکیل شده است.هر ریشه از بافت های پوستی، زمینی و عروقی ساخته شده است.ریشه ها در طول و عرض از مریستم اولیه و ثانویه رشد می کنند.

جهت خرید انواع کود کلیک نمائید

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید