پرورش و نگهداری گیاه آگاو – Agave

پرورش و نگهداری گیاه آگاو - Agave

گیاهان آگاو (Agave spp.) به طور کلی ساکولنت هایی با برگ های بزرگ هستند که به نوک های خاردار ختم می شوند. تنوع زیادی در جنس گون وجود دارد. نمونه های بزرگ و سفتی وجود دارد که می توانند از نظر ارتفاع و عرض به 3.048 متر یا بیشتر برسند. و گونهای کوچک به اندازه ظرف و همچنین چند گونه گون با برگهای نرم و بدون خار وجود دارد. شاخ و برگ آگاو در ارقام سخت تر به سمت یک رنگ سبز آبی و در انواع آب و هوای گرم به یک سبز خاکستری تمایل دارد. برخی نیز وجود دارند که با مارک های طلایی یا سفید متنوع هستند.

به طور معمول بهتر است این گیاه ساکولنت را با رشد کند در بهار یا اوایل پاییز بکارید. وقتی آگاو بعد از چندین سال یا حتی چندین دهه بالغ می شود ، یک ساقه گل بلند اغلب از مرکز گیاه رشد می کند. گلها به صورت زنگوله و در سایه های سفید ، زرد و سبز ماندگار هستند. برای اکثر گونه های گاو ، هنگامی که گلها غلاف دانه توت تولید می کنند ، گیاه می میرد.

گیاه شناسی :

نام آگاو
نام مشترک : آگاو ، گیاه قرن
نوع گیاه : چند ساله آبدار
اندازه بالغ : انواع مختلف به طور متوسط 0.304 تا 6.096 متر قد و 0.304 تا 3.048 متر عرض دارند.
قرار گرفتن : در معرض آفتاب خورشید کامل
نوع خاک : شنی یا سنگی ، خشک ، زهکشی خوب
pH خاک : 6.6 تا 6.8
زمان شکوفایی : بیشتر گیاهان در طول زندگی خود فقط یکبار شکوفا می شوند.
رنگ گل : سبز ، سفید ، زرد
مناطق بومی : مناطق گرم و خشک قاره آمریکا؛ همچنین برخی مناطق گرمسیری

پرورش و نگهداری گیاه آگاو – Agave

چگونه آگاو را پرورش دهیم

آگاوها به خاطر شاخ و برگهای چشمگیر خود پرورش می یابند ، نه گل آنها. مطمئن شوید که فضای کافی برای گردش در اطراف آن وجود دارد ، بنابراین هیچ کس به طور تصادفی در برابر نوک های خار قرار نمی گیرد.

آگاوها همچنین می توانند یک گروه بندی مرزی خوب ایجاد کنند و با سایر گیاهان تضاد بافتی هستند. جفت شدن آنها با علف های زینتی ، لبه های سخت آنها را نرم می کند. بعلاوه ، گونه های کوچک گون برای ظروف ، داخل و خارج از خانه بسیار عالی هستند.

آگاوها در غفلت رشد می کنند. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید خاک آنها دارای زهکشی مناسب و نور خورشید است. وقتی در محیطی که دوست دارند رشد می کنند ، به مراقبت های تکمیلی بسیار کمی از شما احتیاج دارند.

نور

گیاهان آگاو نقطه ای با آفتاب کامل را ترجیح می دهند ، اما کمی سایه را تحمل می کنند. هرچه آب و هوا گرمتر باشد ، سایه بیشتری از آنها برمی آید.

خاک

گیاهان آگاو هر خاکی را که خوب زهکشی شود تحمل خواهند کرد. اما ترجیح آنها خاک سنگی یا ماسه ای است. زهکشی ضعیف خاک می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود ، که می تواند باعث از بین رفتن یک گیاه شود.

آب

گیاهان بالغ آگاو بسیار مقاوم به خشکی هستند. به طور كلی فقط در صورت آبیاری طولانی و بدون بارندگی و كاملا خشك شدن زمین ، باید آنها را آبیاری كنید. با این حال ، هنگامی که برای اولین بار گیاه را تأسیس می کنید ، هر چهار یا پنج روز برای ماه اول آن را آبیاری کنید. سپس ، هفته ای یکبار آبیاری کنید ، بسته به میزان بارندگی ، به تدریج از هر هفته یکبار آبیاری کنید.

دما و رطوبت

اکثر گیاهان آگاو نمی توانند سرما را تحمل کنند و فقط می توانند در گرما رشد کنند. در رطوبت بالا می تواند منجر به پوسیدگی تاج گیاه شود.

کود

تغذیه به طور معمول برای گیاهان گون نیست. در حقیقت ، تغذیه باعث تشویق گل می شود ، که نمی خواهید خیلی زود اتفاق بیفتد زیرا بیشتر گیاهان گون پس از گلدهی می میرند.

رشد آگاو در ظروف مانند بسیاری از گیاهان شاداب ، آگاوها ریشه کم عمق دارند. بنابراین می توانید آنها را در یک ظرف کم عمق پرورش دهید زیرا خاک زیادی لازم ندارند. فقط مطمئن شوید که ظرف می تواند وزن گیاه را لنگر بیاندازد. از یک مخلوط گلدان خوب تخلیه ساخته شده برای ساکولنت ها استفاده کنید.

در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان ماهیانه ظرف را آبیاری کنید. قبل از آبیاری صبر کنید تا  خاک کاملا خشک شود.

برنامه ریزی کنید که گیاه آگاو خود را هر چند سال یک بار با خاک جدید دوباره تولید کنید. اگر گلدان مملو از ریشه است ، جلو بروید و ریشه ها را دوباره برش دهید. سپس ، یک هفته یا این فرصت را به گیاه بدهید تا قبل از اینکه دوباره آبیاری کنید ، آن را تنظیم کنید.

پرورش و نگهداری گیاه آگاو – Agave

آفات و بیماری های شایع

آگاوها به طور کلی با آفات و بیماری ها مشکلات بسیار کمی دارند. با این حال ، شپشک پوزه آگاو می تواند در مرکز یک گیاه قرار گیرد تا تخمهای خود را تخمگذاری کند و باعث ریزش گیاه شود. متأسفانه ، احتمالاً تا دیر نشده برای نجات گیاه متوجه این موضوع خواهید شد. بنابراین در عوض گیاه را از بین ببرید تا آفات به سایر آغوزها منتقل نشوند.

انواع آگاو

گونه های گون زیادی وجود دارد که از نظر اندازه و شکل ظاهری متفاوت است ، از جمله:

Agave attenuata: این یک نوع محبوب بدون مهره است که به نام دم روباهی یا گون گون درخت اژدها نیز شناخته می شود. حدود 1.21 تا 1.52 متر قد و کمی پهن تر می شود.

Agave parviflora: برگهای آن دارای نشانه های سفید و رشته های فر است که به آن حالت مویی می دهد. فقط قد آن حدود 6 سانت است و در عرض شش تا هشت سال با گلهای سبز شکوفا می شود.

آگاو تكيلانا آزول: از گياه آبي وبر براي تهيه تكيلا استفاده مي شود ، اما از گياهان باغي بسيار جذابي است و در 6 تا 8 سال با شكوفه هاي زرد به بالاي 1.82 متر رسيده و گل مي دهد.

Agave victoria-reginae: همانطور که این گیاه فنجان برگهای پهن خود را به سمت داخل بالغ می کند و گنبدی تشکیل می دهد. ارتفاع آن تقریباً به 0.304 می رسد و گلهای کرم در طی 20 تا 30 سال ظاهر می شوند.

سایت رسمی والاگرو ایتالیا

جهت خرید کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت کلیک نمائید

دیدگاهتان را بنویسید