شرایط نگهداری گل سیکلامن – Cyclamen

شرایط نگهداری گل سیکلامن - Cyclamen

سیکلامن (Cyclamen persicum) گیاهی ریز گل است که روی ساقه های بلند که در بالای شاخ و برگ گیاهان کشیده شده اند. دارای رایحه شیرین و کوچک (33/35 تا 38/40 سانتیمتر) است.این یک غده چند ساله است . به این معنی که در طول دوره خواب تابستانی تا ریشه های ضخیم (غده ها) می میرد و سپس هر پاییز به سرعت رشد می کند. گلهای آن در سایه های صورتی ، بنفش ، قرمز و سفید وجود دارد. و برگهای آن به شکل قلب به رنگ سبز متوسط است که غالباً با سنگ مرمر نقره ای است.

این گیاه معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کند و به ویژه در فصل تعطیلات زمستانی محبوب است . وقتی می توانید سیکلامین را در قفسه های مراکز باغ و فروشگاه های مواد غذایی شکوفا کنید. بذرها را می توان در اواخر تابستان برای شکوفه زدن در زمستان سال بعد (تقریباً 18 ماه بعد) کاشت.

نام گیاه شناسی : Cyclamen persicum
نامهای رایج : سیکلمن ، سیکلامن گل فروشی ، سیکلامن ایرانی ، بنفشه ایرانی
نوع گیاه : چند ساله
اندازه بالغ : 45-53 سانتیمتر قد بلند و پهن
قرار گرفتن : در معرض آفتاب جزئی
نوع خاک : لومی ، مرطوب ، خوب تخلیه شده است
pH خاک : اسیدی
زمان شکوفه : پاییز تا بهار
رنگ گل : صورتی ، سفید ، قرمز ، بنفش
مناطق بومی : مدیترانه
سمیت : برای حیوانات خانگی و مردم سمی است

مراقبت از سیکلامن

سیکلامن معمولاً در گلدان های داخل خانه پرورش داده می شود. برای تابستان خاموش می ماند ، اما با مراقبت مناسب دوباره رشد می کند و در پاییز دوباره شکوفا می شود. دقیقاً زمانی که سیکلامن کاملاً خاموش می شود ، به شرایط رشد آن بستگی دارد. دمای گرم آن را به حالت خواب سوق می دهد ، اما اگر خانه خود را خنک نگه دارید ، به نظر نمی رسد گیاه شما کاملاً خواب باشد. در عوض ممکن است فقط برخی از برگها را از دست بدهد و برای چند ماه به نظر بهترین شکل نباشد.

برای ترغیب به تجدید رشد در دوره رشد خود ، گل مرده را از پایه بیرون می کشد. سپس ، با کند شدن شکوفه ، به تدریج اجازه دهید تا گیاه برای دو تا سه ماه خشک شود. این مرحله به مرحله خواب خود می رود و مقدار زیادی آب باعث پوسیدگی غده می شود . مقدار کمی آب توصیه می شود ، اما شما نمی خواهید خاک مرطوب بماند.

شرایط نگهداری گل سیکلامن - Cyclamen

شرایط نگهداری گل سیکلامن – Cyclamen

نور

در زمستان که گیاه به طور فعال در حال رشد است ، به سیکلامین نور غیر مستقیم و روشن بدهید. در تابستان ، وقتی گیاه خواب است ، بهتر است سیکلامین را در یک نقطه تاریک و خنک با گردش هوا مناسب نگه دارید.

خاک

سیکلامین ترجیح می دهد در خاک غنی از نظر ارگانیک و دارای زهکشی خوب با PH خاک کمی اسیدی رشد کند. برای گیاهان ، می توانید از مخلوط گلدان منظم استفاده کنید اما سپس مقداری ذغال سنگ نارس را در خاک مخلوط کنید تا اسیدیته آن افزایش یابد.

آب

هنگامی که برگها وجود دارد ، گیاه به طور فعال در حال رشد است. در این دوره ، هر زمان که خاک حدود یک سانت زیر سطح آن احساس خشکی کرد ، آبیاری کنید. از قرار گرفتن آب در برگها یا تاج گیاه (بخشی که ساقه با ریشه ها روبرو می شود) خودداری کنید . که باعث پوسیدگی آن می شود . در حالی که گیاه خواب است (بیشتر یا تمام برگهای خود را از دست می دهد) ، فقط به منظور جلوگیری از خاک از خشک شدن کامل.

دما و رطوبت

گیاهان سیکلامین گرمای شدید ، کشش یا هوای خشک را دوست ندارند. آنها در شرایط آب و هوایی که محیط بومی آنها را تکرار می کند بهترین عملکرد را دارند و دمای هوا بین 4 تا 10 درجه سانتیگراد در شب و بین 15 تا 21 درجه سانتیگراد در روز را ترجیح می دهند. رطوبت بالا ، به خصوص در زمستان ، بسیار مهم است. برای بالا بردن رطوبت ، گیاه خود را روی سینی پر از آب و سنگریزه نگه دارید ، مطمئن شوید گلدان به آب برخورد نمی کند (زیرا این امر باعث پوسیدگی ریشه می شود).

اگر گیاه خود را برای تابستان به خارج از خانه منتقل کرده اید ، قبل از سرد شدن هوا گیاه را به داخل خانه برگردانید. یک قانون خوب این است که آن را به داخل بیاورید در حالی که باز کردن پنجره ها هنوز هم برای شما مناسب نیست.

کود

گیاه سیکلامن خود را هر دو هفته یکبار در حالی که در برگ پر است ، با کود مایع رقیق و کم نیتروژن تغذیه کنید. در حالی که خواب است نیازی نیست کود دهی کنید.

آیا سیکلامین سمی است؟

سیکلامین در صورت مصرف هر قسمت از گیاه برای حیوانات خانگی و حیوانات خطرناک است.  علائم جدی تری در حیوانات ایجاد می کند ، اما هنوز هم نباید از دسترس کودکان خردسال دور نگه داشته شود.

شرایط نگهداری گل سیکلامن – Cyclamen

علائم مسمومیت

هم در حیوانات خانگی و هم در افراد ، برخی از علائم مسمومیت شامل ریزش آب ، استفراغ ، اسهال و کاهش اشتها است. علائم شدیدتر شامل ضربان قلب غیر طبیعی ، تشنج و حتی مرگ است . در صورت مشکوک شدن به مسمومیت ، بلافاصله با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

تعویض خاک و گلدان سیکلامین

هنگامی که برای اولین بار گلدان سیکلامن خود را تعویض می کنید ، گلدانی را انتخاب کنید که حدود یک الی دو سانت از فضای اطراف غده باقی بماند. غده را در مخلوط گلدان قرار دهید تا کمی از خاک خارج شود. سیکلامین باید هر دو سال یکبار تعویض خاک و گلدان شود. می توانید در حالی که گیاه در تابستان خواب است با مخلوط گلدان تازه و یک گلدان کمی بزرگتر اقدام به کاشت مجدد آن کنید.

گلدان جدید را تا حدی با خاک گلدان پر کنید. سپس ، غده را از گلدان اصلی خارج کرده و خاک قدیمی را دور بندازید . غده را در گلدان جدید قرار دهید ، بنابراین قسمت بالای آن حدود 2 سانت از لبه فاصله دارد. آن را با خاک گلدان بپوشانید. گلدان را برای بقیه تابستان در یک نقطه سایه دار و خشک قرار دهید. از مهر ماه آبیاری آن را شروع کنید و باید شروع به دیدن رشد جدید کنید.

انواع سیکلامین

انواع بسیار شگفت انگیز سیکلامین در دسترس است. و از آنجا که آنها برای مدت طولانی شکوفا می مانند . شما اغلب می توانید گیاه خود را در حالی که گلها باز هستند انتخاب کنید تا بدانید دقیقاً چه چیزی دریافت خواهید کرد. برخی از انواع محبوب عبارتند از:

سری سیرا: این گیاهان دارای گلهای بزرگی (به عرض 2 تا 3 سانت) به رنگهای سفید ، صورتی ، سالمون ، قرمز ، یاس بنفش و بنفش هستند.

‘Scentsation’: گلهای این نوع از رایحه قوی برخوردار هستند. گیاه به صورت صورتی و قرمز گل می دهد.

‘ویکتوریا’: این واریته دارای گلهای سفید پف کرده با لهجه های قرمز است.

جهت خرید پک کامل کود های تقویتی کلیک نمائید

سایت رسمی والاگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید