شرایط نگهداری گل سیکاس – cycas

شرایط نگهداری گل سیکاس - cycas
نحوه رشد و مراقبت از سیکاس

آنچه باید در مورد سیکاس بدانید

نام: cycas.

ارتفاع: بسته به گونه متفاوت است، از کمتر از 1 متر تا 20 متر قد.

شاخ و برگ: شاخ و برگ های مرکب از ساقه ها یا تنه های نرم ضخیم ایجاد می شود. معمولا سبز، خاکستری یا نقره ای.

آب و هوا: بیشتر گونه ها به طور طبیعی در محیط های گرمسیری و نیمه گرمسیری، در مناطقی با بارندگی متوسط تا زیاد دیده می شوند.

خاک: خاک های شنی با زهکشی خوب در باغ. مخلوط گلدانی ممتاز برای نخل های داخلی.

موقعیت: آفتاب کامل تا سایه.

گلدهی و باردهی: گیاهان نر و ماده منفرد مخروط های بارده نر و ماده تولید می کنند. پس از لقاح، گیاهان ماده دانه های سمی درشت و با رنگ روشن را روی برگ های دارای دانه تولید می کنند.

تغذیه: از بهار تا اواخر تابستان از کودهای جلبک دریایی – 10-52-10 و بیو20گلد استفاده کنید.

آبیاری: بسته به گونه های مختلف متفاوت است. معمولا یک بار در هفته و بیشتر در طول ماه های گرم تابستان.

شکل ظاهری و خصوصیات سیکاس ها

سیکاس ها گیاهان باستانی شبیه به نخل و سرخس درختی هستند. فسیل‌هایی از سیکاس ها کشف شده است که قدمت آن‌ها به ۲۸۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. Cycas پوشش گیاهی غالب در طول دوره ژوراسیک بود که اغلب به عنوان “عصر Cycas” شناخته می شود. از آن زمان تعداد و گسترش آنها کاهش یافته است، به طوری که بسیاری از گونه ها در حال حاضر در طبیعت در خطر انقراض هستند.

سیکاس ها دارای تاجی از برگهای مرکب بزرگ در بالای ساقه ها یا تنه های ضخیم نرم هستند. گونه‌هایی با برگ‌های سبز، آبی مایل به خاکستری و نقره‌ای وجود دارند که برای رشد در اکثر موقعیت‌های گرمسیری، بیابانی و منظره مناسب هستند. سیکاسها اغلب به صورت جفت در گلدان در ورودی ساختمان یا به عنوان گیاهان نمونه منفرد دیده می شوند.

شرایط نگهداری گل سیکاس – cycas

انواع Cycas

Cycas می توانند یک جنگل سرسبز یا حس گرمسیری را به باغ القا کنند، یک تم الهام گرفته از آسیایی یا حتی یک محیط خشن بیابانی. در اینجا برخی از بهترین گونه ها برای انتخاب آورده شده است.

Cycas: شامل نخل محبوب Cycas revoluta یا ساگو از جزایر Ryukyu در ژاپن است. بسیاری از گونه های استرالیایی با تاج های شاخ و برگ سبز روی ساقه های کوتاه تا بلند وجود دارد.

دیون: گونه ای مکزیکی با شاخ و برگ های متقارن جذاب که روی تنه های منفرد یا چندگانه رشد می کند. مناسب برای رشد در موقعیت های آفتاب کامل.

Encephalartos: گونه های آفریقایی با شاخ و برگ های نقره ای خاردار، خاکستری، آبی و سبز، که در مناطق مرتفع ساحلی و صخره ای یافت می شود. تنه های کوتاهی را با شاخ و برگ تابشی تشکیل می دهد.

Lepidozamia: گونه‌ای استرالیایی با تنه‌های بلند و باریک و پرتوهایی از برگ‌های سبز براق.

ماکروزامیا: گونه های استرالیایی با تنه های کوتاه و تنومند و شاخ و برگ سبز سفت که در جنگل های اکالیپت، جنگل ها یا تنگه های خشک رشد می کنند.

زامیا: شامل گیاه مقوای محبوب Z. furfuracea است. عمدتاً گونه‌های کوچک آمریکای مرکزی که در مناطق ساحلی، تپه‌های صخره‌ای یا به‌عنوان گیاهان زیر طبقه رشد می‌کنند. برخی از گونه ها نسبت به خاک های قلیایی متحمل هستند.

شرایط نگهداری گل سیکاس - cycas

نحوه کاشت و پرورش سیکاس

آب و هوا: سیکاس ها معمولاً محیط‌های گرم و مرطوب در آفتاب کامل را به نیمه‌سایه ترجیح می‌دهند، اگرچه برخی از گونه‌ها با محیط‌های خشک و خشک با بارندگی کم در زمستان سازگار هستند.

خاک: سیکاس ها اکثر خاک های باغ را با افزودن کمپوست و مواد آلی تا زمانی که به خوبی زهکشی شده باشند تحمل می کنند.

PH خاک بین 6 تا 7 برای اکثر گونه های سیکاس مناسب است و این را می توان به راحتی با یک کیت تست pH بررسی کرد. مالچ برای حفظ رطوبت و بهبود خاک.

مخلوط گلدانی: هنگام کاشت سیکاس در ظروف یا گلدان از مخلوط گلدان استاندارد استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط یا خاک گلدان بین هر آبیاری خشک شود و در طول ماه های سردتر زمستان آن را خشک تر نگه دارید.

مراقبت از سیکاس

در بهار از کودهای جلبک دریایی10-52-10 و بیو20گلد برای درختان و درختچه ها استفاده کنید. کاربردهای اضافی عناصر کمیاب از جمله آهن، منگنز و روی در شرایط ساحلی یا قلیایی مفید خواهد بود.

شرایط نگهداری گل سیکاس – cycas

نحوه هرس سیکاس

شاخه های قهوه ای بیمار، مرده یا نامرتب را می توان به راحتی با جدا کردن آنها با یک جفت قیچی جدا کرد. سیکاس ها با شاخ و برگ یا خارهای خاردار، یا روزت های متراکم از شاخ و برگ، بهتر است با استفاده از لوپرهای دسته بلند هرس شوند. از این روش می توان برای برجسته کردن تنه برخی از گونه ها استفاده کرد.

آفات، بیماری ها و مشکلات

آفات رایج سیکاس شامل کنه، حشره آردآلود، فلس و سرخرطومی است که به راحتی با حشره کش قابل کنترل هستند. اگر حمله آفت فقط به چند برگ محدود شود، بهتر است شاخه های آسیب دیده را قطع کنید.

شرایط سرد ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در گونه‌های گرمسیری شود، معمولاً در طول زمستان. اگر این اتفاق افتاد، گیاه را به یک نقطه گرمتر و محافظت شده منتقل کنید. علائم اغلب در طول ماه های گرم ناپدید می شوند. بیماری های قارچی را می توان با قارچ کش های مبتنی بر مس یا با حذف شاخ و برگ های آسیب دیده کنترل کرد.

هنگامی که سیکاس ها در مناطق ساحلی، خاک های قلیایی یا در ظروف رشد می کنند، ممکن است از کمبود آهن، منگنز و روی رنج ببرند. برای کاهش PH خاک و غنی سازی خاک با پیت اسیدی خزه، کمپوست و پوست درخت کاج از گوگرد دانه‌بندی شده یا مایع استفاده کنید.

 

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید