نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

نگهداری آفلندرا - Aphelandra Squarrosa

گیاه گورخر (Aphelandra Squarrosa)

این گیاه جذاب خانگی به دلیل شاخ و برگ غیرمعمول خود ، همراه با گل های چشمگیرش پرورش داده می شود. برگ ها بزرگ و مومی به رنگ پایه سبز تیره با رگه های سفید خامه ای متضاد است و به راحتی می توان از کجا این گیاه نام عمومی گیاه گورخر را پیدا کرد. تشویق گلها برای شکوفا شدن می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد ، اما هنگامی که این گلها به وجود می آیند ، زردی شگفت انگیز چشم نوازی می کنند.

گیاه گورخر گیاهی کاملاً گیج کننده برای رشد است و متأسفانه در صورت عدم تأمین نیازهای خاص می تواند به راحتی از بین برود. هنگامی که به نیاز گیاه گورخر عادت کردید ، یک گیاه نسبتاً کم نگهدارنده است و برای مراقبت از شما زمان و تلاش زیادی لازم نیست ، به شرطی که کالاهایی را دقیقاً همانطور که گیاه دوست دارد بدست آورید. این گیاه خانگی برای یک باغبان مبتدی توصیه نمی شود ، زیرا معمولاً به دلیل آبیاری بیش از حد ، زیر آب یا نور زیاد یا کم می میرد.

Aphelandra Squarrosa

گیج کننده است ، این تنها گیاهی نیست که نام رایج گیاه گورخر را دارد. نوعی گیاه Calathea ، Calathea zebrina نیز به نام گیاه گورخر نامیده می شود .

اگرچه نام های رایج دیگر آن شامل گیاه Rattlesnake Plant و Peacock Plant است. برخی از ساکولنت ها وجود دارند که گاهی اوقات به نام گیاه گورخر نامیده می شوند ، هرچند این موارد غیر معمول است. آنها از نظر علمی Haworthiopsis fasciata و Haworthiopsis attenuata نامگذاری شده اند و از لحاظ ظاهری شبیه گیاه آلوئه ورا هستند.

به طور معمول ، وقتی می شنوید کسی به گیاه گورخر اشاره می کند ، او در مورد گیاه Aphelandra squarrosa صحبت می کند ، که ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم ، اما لازم به ذکر است که اگر به دنبال خرید هستید گیاهان دیگر ممکن است با همان نام مشترک باشند تا از سردرگمی جلوگیری کنند. یک گیاه گورخر. برای اطمینان از دریافت گیاه مناسب ، همیشه به دنبال نام علمی باشید.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa
بررسی اجمالی گیاه گورخر.
مبدا : برزیل.
نام علمی : Aphelandra squarrosa.
خانواده : Acanthaceae.
بوته : چند ساله همیشه سبز .
نامهای مشترک گیاه گورخر.
دمای ایده آل 65-80 درجه فارنهایت.
سمیت غیر سمی است اما می تواند باعث تحریک پوست شود.
نور : سایه جزئی تا نور غیر مستقیم روشن.
آبیاری : خاک را مرطوب نگه دارید اما نمناک نباشد.
رطوبت : بالا.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

نگهداری آفلندرا - Aphelandra Squarrosa

آبیاری

گیاه گورخر برای آبیاری یک گیاه مشکل است. این در برابر بیش از حد آبیاری یا کم آبی واکنشی نشان خواهد داد و نیاز دارد که خاک آن مقدار کافی رطوبت را نگه دارد تا خوشحال باشد.

در ماه های تابستان ، خاک باید مرتباً مرطوب باشد اما هرگز خیس باشد.

بزرگترین اشتباهی که مردم در تلاش برای مرطوب نگه داشتن خاک مرتکب می شوند ، آبیاری کم و غالباً آن است . اما در واقع ، این تنها باعث حفظ رطوبت لایه بالایی خاک می شود ، زیرا آب هرگز به مرکز خاک نمی رسد. درعوض ، اطمینان حاصل کنید که حداقل ماهانه یکبار آبیاری سنگین به گیاه داده و از رسیدن به تمام مناطق خاک اطمینان حاصل کنید.

گیاه را به آرامی آبیاری کنید تا آب از سوراخ های زهکشی ظروف خارج شود و سپس ، آن را دور بریزید تا ریشه ها در آب نشوند. در بین آبیاری های سنگین ، باید خاک گیاه را زیر نظر داشته و برای اطمینان از خشک نشدن آن ، آن را با آب پر کنید. گیاه گورخر اگر در ماه های بهار و تابستان خاک خشک داشته باشد ، خوشحال نخواهد شد.

در ماه های زمستان ، می توانید برنامه آبیاری خود را کمی آرام کنید و اجازه دهید چند سانت سطح خاک در بین آبیاری خشک شود. خاک را با فرو بردن در انگشت خود امتحان کنید و تا زمانی که خاک در اثر لمس مرطوب نبود ، آبیاری را ادامه دهید. این کمک می کند تا از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa
درجه حرارت

دمای مناسب برای این گیاه ، در محیط داخلی ، بین 65 درجه فارنهایت و 80 درجه فارنهایت است. خوشبختانه ، این محدوده دمایی معمولی است که در بیشتر خانه ها یافت می شود .

بنابراین برای راحت بودن گیاه نیازی به تنظیم دما ندارید. مانند اغلب گیاهان خانگی ، اگر در خانه خود راحت باشید ، گیاه شما نیز خواهد بود.

فقط مطمئن شوید که گیاه گورخر را از هرگونه منافذ گرمایش یا تهویه هوا که می تواند گیاه را بیش از حد گرم یا سرد کند دور نگه دارید. منافذی که در حال استفاده هستند نیز باعث خشک شدن سریع گیاه می شوند.

برای حفظ درجه حرارت نسبتاً ثابت . همچنین بهتر است گیاه را از مناطقی در خانه خود که ممکن است دما در آن نوسان داشته باشد. مانند کنار ورودی یا پنجره ای که اغلب استفاده می شود ، دور نگه دارید.

گیاه گورخر کاملاً معتدل است و اگر در شرایطی کاملاً ایده آل قرار بگیرد واکنش بدی نشان خواهد داد. به همین دلیل ، اگر در تعطیلات در زمستان تعطیل هستید ، باید گرمایش را روشن نگه دارید و هرگز اجازه ندهید که دما از 55 درجه فارنهایت پایین بیاید. این حداقل دمایی است که گیاه گورخر می تواند قبل از شروع به کار ، تحمل کند. ناراحتی آن با ریختن برگها.

نور 

گیاه گورخر به نور زیاد اما غیرمستقیم زیادی احتیاج دارد . خصوصاً اگر به شکوفایی آن امیدوارید.

میزان نوری که گیاه دریافت می کند ارتباط مستقیمی با تولید گل دارد ، بنابراین مهم است که اگر شکوفه ها برای شما مهم است ، این درست را بگیرید. بسیاری از افراد کاملاً درک می کنند که این گیاه صرفاً برای شاخ و برگ های جالب گیاه رشد می کند ، بنابراین اگر علاقه کمتری به گل ها دارید ، گیاه گورخر شما در مناطق نیمه سایه خوب خواهد شد.

یکبار دیگر ، این گیاه کاملا آشفته است ، بنابراین سعی کنید اطمینان حاصل کنید که از نور غیر مستقیم و روشن و همچنین سایه ای برخوردار است. در سایه کامل رشد نخواهد کرد و همچنین در مقابل آفتاب نیز به خوبی عمل نخواهد کرد.

در زیستگاه طبیعی خود از جنگل های بارانی ، از نور روشن و غیرمستقیم که از طریق تابش مستقیم درخت توسط سقف بالای درخت محافظت می شود ، بهره مند می شود. برگها می توانند در معرض آفتاب مستقیم سوزانده شوند ، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از محیط بومی آن با مقداری نور روشن ، غیرمستقیم و سایه تقلید کنید.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

رطوبت

این گیاه رطوبت را دوست دارد و برای رشد واقعی به رطوبت نیاز دارد تا جایی در منطقه 70٪ باشد. رطوبت بالا به طور معمول در بیشتر خانه ها وجود ندارد . بنابراین شما باید راهی برای افزایش دستی آن پیدا کنید. رایج ترین راه برای افزایش رطوبت گیاهان خانگی ، اسپری آن با غبار آب سبک است. این کار را می توانید با گیاه گیاه گورخر انجام دهید . اما فقط وقتی مطمئن شوید که آب به سرعت تبخیر می شود ، زیرا این گیاه دوست ندارد آب روی برگ های آن بنشیند.

گزینه بهتر برای افزایش رطوبت گیاه گورخر استفاده از سینی سنگریزه است. به سادگی مجموعه ای از سنگریزه ها را روی یک سینی یا ظرف عمیق قرار دهید و آب اضافه کنید. گلدان گیاه را بالای سنگریزه ها بنشینید ، و با تبخیر آب ، هوای اطراف گیاه کمرنگ می شود. هنگام استفاده از سینی سنگریزه ، همیشه اطمینان حاصل کنید که سطح آب از ارتفاع سنگریزه کمتر است تا از جذب آب از طریق سوراخ های زهکشی گلدان های گیاه و غرقاب خاک جلوگیری شود.

خاک

گیاه گورخر خاکی را که کمی اسیدی باشد ، دوست دارد. برای تهیه مخلوط خاک خود که گیاه گورخر شما را دوست خواهد داشت . از یک قسمت خاک باغچه ، یک قسمت شن ساز و دو قسمت هسته نارگیل یا ذغال سنگ نارس استفاده کنید.

شن و ماسه ضروری است زیرا به تخلیه خوب خاک کمک می کند. متناوباً ، می توانید شن و ماسه را با پرلیت جایگزین کنید. اسیدیته خاک شما بهتر است بین 5.5 تا 6.5 حفظ شود. اگر بالاتر از این شود ، گیاه ممکن است مبارزه کند. شما می توانید با استفاده از نوارهای تستر که به طور خاص برای آزمایش pH خاک طراحی شده اند ، خاک خود را بررسی کنید.

کوددهی

این گیاه گرسنه است و برای ادامه تولید شاخ و برگهای غیرمعمول و شکوفه های چشمگیر خود ، به تأمین مكرر مواد مغذی نیاز دارد. در طول فصل رشد ، هر هفته یا هر دو هفته یکبار باید گیاه گورخر را بارور کنید. از کود متعادل استفاده کنید تا هم شاخ و برگ و هم گل به یک اندازه سود ببرند. کود سریع آزاد به ویژه به گیاهان گورخر مناسب است.

جهت خرید کود متعادل کلیک نمائید

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

از کود با توجه به دستورالعمل های ارائه شده استفاده کنید. همیشه مراقب باشید کود بیش از حد ندهید ، زیرا باعث سوختن  می شود. اگر مطمئن نیستید ، همیشه از کودی که فکر می کنید ، کمتر استفاده کنید . زیرا این میزان ضرر از مصرف بیش از حد تصادفی آن کمتر خواهد بود. همانطور که گفته شد ، اگر قصد دارید گیاه گورخر گیاهان خود گل تولید کند .

بنابراین کمک به این مسئله به کود متکی خواهد بود ، بنابراین نباید از استفاده کامل کود خودداری کنید. در زمستان مصرف کود را متوقف کنید ، زیرا این زمانی است که گیاه گیاه گورخر تقریباً خاموش می شود.

هرس

هرس یک قسمت اساسی در داشتن گیاه گورخر است. این گیاه تمایل به رشد ساق پا دارد زیرا بالغ می شود . بنابراین اگر یک گیاه کامل و سرسبز می خواهید ، باید آن را اصلاح کنید تا رشد بوته ای تر ، به طور معمول تا حدود 12 اینچ  را ترغیب کند.

بهترین زمان برای هرس این گیاه اواخر بهار تا پایان دوره خواب آن است. می توانید ساقه اصلی را قطع کنید تا زمانی که فقط قسمت پایین برگ آن باقی بماند ، آماده رشد جدید در بهار و تابستان.

گیاه گورخر نیز پس از از بین رفتن گلها به هرس بصورت دوره ای احتیاج دارد. به محض اینکه گلها خرج شدند . ترکی که به آن متصل شده اند را بردارید. این از پژمردگی پایین برگها جلوگیری می کند.

Aphelandra Squarrosa

گیاه گورخر یک گیاه خانگی است که وقتی ریشه دارد کاملاً خوب رشد می کند ، بنابراین برای تهیه مجدد آن عجله نکنید. در عوض ، برای طراوت بخشیدن به خاک ، می توانید لایه بالایی خاک را از بین ببرید و آن را با مخلوط گلدان تازه جایگزین کنید ، و گیاه یک ماده غذایی جدید ایجاد کنید.

هر دو یا سه سال دوباره بارگیری شود باید برای گیاه گورخر کافی باشد. گاهی اوقات می تواند در مقابل آشفتگی در روند بازآفرینی واکنش بدی نشان دهد . که دلیل دیگری برای پرهیز از انجام آن به صورت مکرر است. وقتی گیاه گیاه گورخر را دوباره ساختید ، به راحتی آن را از گلدان فعلی آن خارج کنید و تا آنجا که ممکن است خاک قدیمی را از اطراف ریشه ها بردارید.

مراقب باشید که به ریشه ها آسیب نرسد . آنها را به آرامی بین انگشتان خود بمالید تا اگر خیلی فشرده شدند از هم جدا شوند.

یک گلدان جدید فقط یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی انتخاب کنید و قسمت پایین آن را با مخلوط گلدان تازه پر کنید.

ریشه های گیاه را در گلدان جدید قرار داده و اطراف آن را با مخلوط گلدان تازه پر کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاه در گلدان به همان اندازه که در آخرین ظرف آن قرار دارد ، ارتفاع دارد.

به آرامی مقداری فشار بر روی خاک اطراف پایه گیاه وارد کنید و برای حفظ وضعیت آن ، مقداری از حمایت را برای آن ایجاد کنید. گیاه را کاملا آبیاری کنید تا آب از سوراخ های زهکشی عبور کند و سپس ، مراقبت را مانند همیشه ادامه دهید.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

نگهداری آفلندرا - Aphelandra Squarrosa

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa
تکثیر

این گیاه با استفاده از قلمه های ساقه به راحتی قابل تکثیر است. از گیاه مادری خود به طول 4-6 اینچ یک برش بردارید و برگهای تحتانی که وجود دارد را بردارید.

در صورت تمایل می توانید انتهای خام برش خود را در هورمون ریشه قرار دهید.

جهت خرید هورمون ریشه هلندی کلیک نمائید

در مرحله بعدی ، یک گلدان کوچک پر از خاک گلدان مرطوب تهیه کنید. انتهای یک مداد را در خاک گلدان فشار دهید تا سوراخ کوچکی ایجاد شود و قلمه ساقه خود را وارد کنید. مقداری از خاک را به اطراف خود فشار دهید تا از آن حمایت کند و از ریزش آن جلوگیری کند.

برش می خواهد در یک محیط گرم و مرطوب ، با حداقل دمای حدود 70 درجه فارنهایت باشد. پوشاندن برش خود با کیسه پلاستیکی یا سلفون به دام انداختن رطوبت و ایجاد رطوبت کمک می کند.

گرمای پایین نیز به رشد ریشه ها کمک می کند ، که می توان آنها را با یک تشک درجه حرارت تهیه کرد. ریشه ها باید در عرض حدود یک ماه ظاهر شوند .

در این زمان ، شما می توانید گیاه جوان را به گلدان بزرگتری پیوند دهید. با ردیابی هر گونه رشد در قسمت در معرض گیاه ، خواهید فهمید که آیا گیاه شما ریشه ایجاد کرده است. رشد برگ جدید به این معنی است که زیر سطح خاک نیز رشد صورت می گیرد.

روش دیگر برای بررسی پیشرفت قلمه ها ، بیرون کشیدن کمی آن از خاک است. اگر به راحتی از بین برود ، ریشه ها تشکیل نشده اند. اگر مقداری مقاومت وجود داشته باشد ، به این دلیل است که ریشه های جدید روی خاک نگه داشته می شوند.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa

گل ها

گلهای این گیاه ریز و زرد است ، روی پوستهایی دیده می شود که طول آنها به 4 اینچ می رسد و در انتها به نقطه ای مخروطی می رسند.

گل دادن گیاه گیاه گورخر کاملاً چالش برانگیز است ، اما ممکن است سالانه دو شکوفه از گیاه خارج شود. هنگامی که آنها ظاهر می شوند ، گلهای زرد معمولاً فقط یک هفته قبل از مردن دوام می آورند ، در حالی که یک بار و حدود شش هفته دستمال سالم خواهد بود.

بسیاری از مردم فکر می کنند که این خود برجسته ترین قسمت شکوفا شدن است و نه گلها.

اگر گیاه گورخر شما در تلاش برای گلدهی است . مقصر معمول کمبود نور غیر مستقیم و کمبود کود مناسب است. سعی کنید یک نقطه متفاوت را با گیاه گورخر خود آزمایش کنید تا ببینید آیا منبع نور بهتر روی رشد گل تأثیر می گذارد.

برای تشویق رشد گل ، می توانید گیاه خود را در زمستان کمی خنک تر قرار دهید. (اگر چه اجازه نمی دهد که به زیر 55 درجه فارنهایت برسد).

این کار را حداقل به مدت سه ماه انجام دهید و سپس ، هنگام رسیدن بهار ، گیاه را به یک مکان گرم و روشن برسانید. پس از سه ماه شرایط روشن دیگر ، گیاه گورخر امیدوار است که شکوفا شود. تضاد این محیط ها به همراه نشاط نور خورشید است که تولید گل را تشویق می کند.

مشکلات معمول

متأسفانه ، از آنجا که برای خوشحال نگه داشتن گیاه گورخر ممکن است دشوار باشد . مشکلات این گیاه غیر معمول نیست.

ما در زیر به برخی از رایج ترین مشکلات پرداخته ایم .اگرچه با این گیاه اغلب آزمایش و خطا انجام می شود ، کمی مراقبت از گیاه را اصلاح می کنید و می بینید که آیا این محصول پاسخ مثبت تری دارد.

نگهداری آفلندرا – Aphelandra Squarrosa
نکات قهوه ای

نکات قهوه ای و خشک در مورد شاخ و برگ گیاهان گورخر نشانه ای از زیرآب بودن است. در اصل به این معنی است که گیاه شما آب کافی برای رسیدن به انتهای گیاه ندارد. به سادگی این کار را با آبیاری بیشتر و نه بیشتر گیاه خود انجام دهید. آبیاری مکرر با مشکل باعث حل مشکل نمی شود. در عوض ، شما باید آب بیشتری را آبیاری کنید تا اطمینان حاصل کنید که رطوبت از طریق خاک عبور می کند.

برگهای فر شده

برگهایی که خمیده یا چین خورده اند در اثر آفتاب زیاد است. این اتفاق می افتد به طور معمول زمانی که گیاه تحت نور مستقیم قرار گرفته و برگها کاملاً لخته می شوند. به سادگی گیاه گورخر خود را با محافظت در برابر نور مستقیم به مکان مناسب تری منتقل کنید ، و گیاه امیدوار است که به سلامت برگردد. می توانید برگهای مرده یا آسیب دیده را هرس کنید تا گیاه مرتب به نظر برسد.

آیا با گیاه گورخر خود مشکلی داشته اید؟ در نظرات برای ما یادداشت بگذارید ، و خواهیم دید که آیا می توانیم کمک کنیم یا خیر. همچنین فراموش نکنید که این صفحه را با سایر دوستداران گیاهان به اشتراک بگذارید!

سایت رسمی زیگلر آلمان

دیدگاهتان را بنویسید