شرایط نگهداری گل مارانتا – Maranta

شرایط نگهداری گل مارانتا - Maranta

Maranta از گونه های Marantaceae است.

“گیاه دعا” اصطلاحی محاوره ای است که به اعضای تیره Maranta اشاره دارد. که تیره Calathea ارتباط تنگاتنگی با آن دارد.

در حقیقت ، هر دو “گیاهان دعا” محسوب می شوند. این نام از گرایش گیاهان در این خانواده به افتادگی یا “نماز” شب ناشی می شود.

برخی از محبوب ترین گیاهان نماز در گیاهان زراعی عبارتند از Maranta leuconeura یا M. leuconeura ‘Tricolor.’

بسیاری از گونه های Maranta اسید رزمارینیک ، یکی از اجزای فعال رزماری تولید می کنند که به آن عطر و بوی رزماری خاصی می بخشد.

شرایط نگهداری گل مارانتا – Maranta

مراقبت از گیاهان مارانتا

گیاهان مارانتا گیاهانی کم رشد و پخش کننده هستند که در صورت داشتن شرایط گلخانه ای از جمله گرم ، مرطوب ، جریان هوای آرام و کود فراوان ، بهترین رشد را دارند. گیاهانی که بیش از حد خنک یا خیلی خشک نگه داشته می شوند. احتمالاً برگهای خود را از دست می دهند یا دچار عفونت های قارچی می شوند که باعث از بین رفتن گیاه در اثر پوسیدگی یا ریزش ریشه می شود. به همین ترتیب ، گیاهانی که بیش از حد در معرض آفتاب قرار دارند می توانند شسته شوند و در برگهای آنها لکه های قهوه ای ایجاد شود.

نور

می توانید گیاه مارانتا خود را نزدیک پنجره ای آویزان یا تنظیم کنید که در آن نور غیر مستقیم خورشید دریافت شود. گیاه خود را هرگز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا آفتاب باعث سوزاندن برگهای گیاه می شود و یا برگها دچار لکه ها یا لکه هایی می شوند و از شدت رنگ کمرنگ می شوند. این گیاه به طور کلی نسبت به مناطق با نور کم تحمل می کند.

در زمستان ، هنگامی که گیاهان به خواب می روند (و گاهی اوقات به طور کامل از بین می روند). برای حفظ رشد ، نور درخشانی را برای آنها فراهم کنید.

خاک

گیاهان مارانتا می توانند در خاک های مختلف رشد کنند ، به شرطی که تخلیه خوبی داشته باشند. به طور معمول ، یک مخلوط گلدان سنتی خوب کار می کند. اما شما می توانید با ترکیب دو قسمت پیت ماس ​​، یک قسمت خاک مخصوص گلهای آپارتمانی و یک قسمت پرلیت یا ماسه درشت ، ترکیب خود را ایجاد کنید. علاوه بر این ، خاک باید اسیدی باشد. با pH 5/5 تا 6.0. برای بهبود زهکشی. به ته گلدان خود سنگ یا شن اضافه کنید و مطمئن شوید که گلدان یک سوراخ تخلیه دارد.

آب

در فصل رشد آنها ، گیاه مارانتا خود را به طور مكرر آبیاری كنید .(هر زمان كه لایه بالایی آن خشك شود) و هرگز اجازه ندهید كه گلدان گلدان كاملاً خشك شود. این گیاهان بسیار در معرض خشکسالی هستند و اگر بدون آب بمانند زنده نمی مانند. با این حال ، برای جلوگیری از مشکلات قارچی ، اجازه ندهید آب مستقیماً روی برگها بنشیند و یا اجازه دهید گیاه خیس شود.

آب کافی و آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگها و ریزش گیاه می شود .

2 هنگام آبیاری گیاه مارانتا ، از آبی استفاده کنید که حداقل در دمای اتاق باشد ، اگر کمی گرم نباشد.

شرایط نگهداری گل مارانتا – Maranta

دما و رطوبت

یک گیاه مارانتا دمای معمولی خانه را بین 15 تا 26 درجه سانتی گراد ترجیح می دهد. دمای پایین و طولانی مدت می تواند به برگها آسیب برساند و باعث ریزش آنها از گیاه شود. علاوه بر این ، گیاهان مارانتا محیط بسیار مرطوب را ترجیح می دهند. برای افزایش رطوبت در خانه خود ، یک رطوبت ساز یا یک کاسه آب کوچک در نزدیکی گیاه قرار دهید. یک سینی را با سنگ های کوچک پر کنید و فقط به سطح سنگها آب اضافه کنید و گلدان را بالای سنگ ها قرار دهید. یا برگ ها را غبارآلود کنید. اغلب با دمای اتاق یا آب گرم.

کود

گیاه مارنتای خود را از اوایل بهار تا پاییز هر دو هفته بارور کنید (در زمستان ماهانه یکبار کاهش دهید) با یک کود گیاهان خانگی محلول در آب که تا نیمه استحکام رقیق شده باشد. اگر از کود کم استفاده کنید ، گیاه رشد کند یا به سختی خواهد داشت. با این حال ، کود زیاد می تواند ریشه های گیاه را بسوزاند – برگ های آن شروع به قهوه ای شدن می کنند و گیاه حتی می تواند از بین برود.

تکثیر

تکثیر گیاهان مارانتا به طرز شگفت انگیزی آسان است. رایج ترین (و ساده ترین) روش تکثیر آنها تقسیم گیاه در حین تعویض گلدان است. هنگام تعویض خاک و گلدان مارانتا ، می توانید با تکان دادن آرام خاک از ریشه ها و جدا کردن آنها ، آن را به چندین گیاه کوچکتر تقسیم کنید.

هر گیاه جدید باید توده ریشه ای خوبی داشته باشد و چندین ساقه داشته باشد. این گیاهان کوچکتر را به صورت جداگانه در گلدان های کم عمق گلدان کنید. در طی چند هفته اول تقسیمات جدید را بسیار گرم و مرطوب نگه دارید تا رشد جدید ظاهر شود.

علاوه بر این ، شما همچنین می توانید گیاه مارانتا خود را از قلمه ها تکثیر کنید. برای این کار ، یک قلمه ساقه در زیر گره برگ ایجاد کنید. قلمه را به یک هورمون ریشه آغشته کرده و در یک لیوان آب قرار دهید ، مطمئن شوید که هر دو روز یکبار آب را عوض کنید.

پس از تشکیل ریشه ، قلمه را مستقیماً در خاک گلدان قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید و گهگاه گیاه را غبارآلود کنید.

شرایط نگهداری گل مارانتا – Maranta

انواع گیاهان مارانتا

انواع مختلفی از گیاهان مارانتا وجود دارد ، اما محبوب ترین آنها تفاوت سه رنگ موجود در بسیاری از مراکز باغ است. گیاهان مارانتا و گیاهان کالاته آنقدر با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند که غیر عادی بودن علامت گذاری آنها نیست. در تیره Maranta ، چند گونه رایج ترین هستند:

M. leuconeura erythrophylla: این گیاه مارانتا سه رنگ که گیاه شاه ماهی نیز نامیده می شود ، رایج ترین گونه است و دارای رگهای قرمز پررنگ است.
M. leuconeura kerchoveana: این رقم که با نام Rabbit’s Tracks نیز شناخته می شود ، دارای برگهای سبز ساده با دو ردیف شاخه های تیره تر است.
M. leuconeura massangeana: این گونه دارای پس زمینه برگ تیره تر و دارای لکه های نقره ای در امتداد میانه و رگبرگهای برگ سفید است.

آفات و بیماری های شایع

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی ، گیاهان نماز نیز می توانند مستعد ابتلا به کنه های عنکبوتی و سگ های نرم شوند.

1 اگر علائمی از آلودگی ، مانند یک ماده سفید پودری روی برگها یا قهوه ای شدن شاخ و برگ مشاهده کردید ، می توانید گیاه خود را با یک حشره کش طبیعی مانند سم دیمتوات و برای از بین بردن کنه های قرمز از سم آبامکتین یا پروپارژیت اقدام کنید.

مشکلات معمول

نشانه: حلقه زدن برگها با نوک قهوه ای.
علت: رطوبت کافی نیست.

SYMPTOM: لکه های رنگی یا قهوه ای روی برگ ها را شسته اید.
علت: آفتاب بیش از حد مستقیم است

نشانه: زرد شدن برگها ، ساقه های پوسیده
علت: بیش از حد آب خورده است

موارد احتیاط

این گیاه حیوان خانگی دوستانه است. همیشه بهترین روش این است که گیاهان آپارتمانی را از دسترس کودکان خردسال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

جهت مشاوره و درمان انواع بیماری گیاهان خانگی به گروه تلگرامی ما بپیوندید

@cactusanswer

جهت خرید انواع کود کلیک نمائید

دیدگاهتان را بنویسید