نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia

برگهای قرمز مایل به قرمز درخشان معمولاً با فصل کریسمس مرتبط هستند .

در واقع ، این گیاه چند ساله گرمسیری و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است و با مراقبت و آب و هوای مناسب . می تواند بخشی از چشم انداز فضای باز شما شود یا در میان گیاهان خانگی داخلی مورد علاقه خود قرار گیرد.

در اینجا برخی از حقایق قابل توجه دیگر در مورد poinsettias وجود دارد:

گلهای ریز و زرد تشکیل دهید.

می تواند تا ارتفاع درختان کوچک در آب و هوای گرم رشد کند.

بیشتر آنها قرمز هستند . اما همچنین پرورش داده شده اند تا به رنگ سفید ، صورتی ، نارنجی ، سبز روشن و الگوهای متنوع قرمز و سفید تبدیل شوند.

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia

مبدا : مکزیک.
نام علمی : Euphorbia pulcherrima.
خانواده : Euphorbiaceae.
درختچه : چند ساله.
نامهای مشترک : Poinsettia ، گل کریسمس.
قد تا 16 فوت در زیستگاه بومی ، یا تا 2 پا به عنوان گیاه خانگی.
مسمومیت : خفیف سمی است.
نور روشن ، نور غیر مستقیم.
آبیاری وقتی خشک شد ، خاک را خیس نکنید.
آفات شته ها و مگس های سفید.

کاشت و مراقبت

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia

دستورالعمل های کاشت

Poinsettias می تواند در خارج از باغها در مناطق مقاوم رشد کند. آنها به دمای روز که بطور مداوم بین 65 تا 80 درجه فارنهایت باشد و دمای شب کمتر از 60 درجه فارنهایت نیاز دارند.

اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که دما هرگز به سطح سرما نمی رسد . گیاهان آنها برای پرورش آسان هستند. با این حال ، باغبانان آب و هوای سرد برای حفظ سلامت آن در طول سال و شکوفا شدن در زمان تعطیلات . باید توجه قابل توجهی را انجام دهند.

برای نگه داشتن یک poinsettia در خانه در طول سال ، شما باید یک مکان گرم پیدا کنید که تحت انشعاب نباشد .ترجیحا با نور مستقیم خورشید.

poinsettia شما در طول روز بین 65 تا 70 درجه فارنهایت شادترین است و در شب سردتر از 55 یا 60 درجه فارنهایت نیست. وقتی سطح خاک خشک شد گیاه باید آبیاری شود اما باید اطمینان حاصل کنید که گلدان شما زهکشی مناسبی دارد تا اطمینان حاصل کنید که ریشه ها خیلی اشباع نمی شوند.

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
باید در ماه اردیبهشت یک poinsettia داخلی خشک شود. آن را از زیر نور روشن خارج کرده و در محلی قرار دهید که کمی خنک تر ، درحدود 60 درجه فارنهایت باشد و آب باید کم باشد. فقط به آن برای سالم ماندن ساقه می دهد.

سپس آن ساقه را باید در ماه مه به ارتفاع فقط 4 اینچ هرس کرد و سپس گیاه را دوباره به یک مکان گرمتر و آفتابی منتقل کرد ، اگر به نظر ریشه دار است دوباره محل تولید آن را بچرخانید و دوباره شروع به آبیاری منظم آن کنید. گیاه شروع به صدور برگهای جدید می کند .در این مرحله باید هر دو هفته یکبار کود داده شود.

اگر در آب و هوای گرم زندگی کنید ، پرورش یک Poinsettia بسیار آسان تر است. برای داشتن حداکثر لذت از نگهداری از آن در داخل خانه ، وقتی خاک شروع به خشک شدن کرد ، آن را آبیاری کرده و در محلی قرار دهید که مستقیماً آفتاب بگیرد و گرم بماند.

آبیاری و مواد مغذی

Poinsettias باید زمانی که سطح خاک  خشک می شود، آبیاری کنید . اطمینان حاصل کنید که گیاه شما دارای حفره های زهکشی است و آب تخلیه می شود .

برای نگهداری گل کریسمس  خود را در طول سال، آن را به یک دوره از خوابگاه نیاز دارد که در آن مجاز به خشک شدن و از دست دادن برگ های خود را قبل از آبیاری از سر گرفته شده و برگ شروع به ظهور دوباره میکند .

گیاهان Poinsettia نیاز به خاک ذغال سنگ نارس با مواد آلی مخلوط شده و باید با استفاده از کود محلول در هر هفته کوددهی شوند. کود باید از اواخر بهار تا پاییز تکرار شود.

هرس

هرس Poinsettia دو هدف دارد. اولین مورد این است که به گیاه کمک می کند تا بعد از فصل سنگین شکوفا شدن دوباره گیاه شود و دوم اینکه شکل آن را جذاب نگه دارد.

در اواخر بهار یا اوایل زمستان ساقه ها باید فقط به چهار اینچ بریده شوند. فقط یک یا دو برگ روی هر یک باقی بماند و سپس به گیاه اجازه می دهد تا آماده شود تا فصل رشد خود را خشک کند.

پس از گرم شدن هوا و ظهور رشد جدید ، نوک ساقه ها باید هر زمان که بیش از سه یا چهار برگ در یک شاخه وجود داشته باشد ، جدا شوند. هر ماه انجام این کار شکل بوته ای را ترغیب می کند. برگ های هرس را پس از اوایل پاییز متوقف کنید.

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
آفات ، بیماری ها و حیوانات

Poinsettias در برابر بیماری های قارچی برگ و ریشه آنها آسیب پذیر است.

بیماری بوتریتیس که به آن کپک خاکستری و کپک پودری نیز گفته می شود ، به ویژه شیوع دارد. اگر مسئله زودهنگام گرفته شود ، قارچ کش ها می توانند کمک کنند. ریشه ها و تاج ها می توانند مناطق سیاه شده ای ایجاد کنند که در نهایت باعث ریزش گیاهان شود.

در بیشتر موارد ، در صورت مواجه شدن با یکی از این عفونت ها ، گیاهان باید بیرون ریخته شوند. برای جلوگیری از بیماری های قارچی ، اطمینان حاصل کنید که خاک مرطوب نگه داشته شود اما غرقاب نباشد و هنگام گلدهی گیاه کود دهی نکنید.

این گیاهان رنگارنگ نیز در معرض آسیب حشرات از جمله لارو قارچ قارچ . که به ریشه حمله می کنند . و مگس سفید. که مایع را از زیر برگهای poinsettia می مکند و مایع چسبنده ای را پشت سر می گذارند که باعث دعوت کپک می شود.

حشره کش می تواند هر دو را برطرف کند. اگر در برگهای گیاه خود جای زخم و تحریف مشاهده کردید . حشره کش پاسخ خواهد داد.

سبک

این گیاهان به زندگی در آمریکای مرکزی عادت کرده اند . جایی که از آفتاب زیادی لذت می برند ، بنابراین شما باید این محیط را در خانه خود دوباره بسازید تا گیاه رشد کند. طاقچه پنجره معمولاً محل مناسبی برای ایجاد پوستی است. هرچند اطمینان حاصل کنید که تماس با شیشه پنجره مجاز نیست ، زیرا ممکن است در ماه های زمستان بسیار سرد شود.

اگر پنجره های شما عایق بندی خوبی نداشته باشند . بهتر است گیاه را روی یک میز کاملاً روشن در اتاق نشیمن قرار دهید. از قرار گرفتن در روشن ترین نقطه ای که خانه شما می تواند ارائه دهد لذت خواهد برد . البته به شرطی که به اندازه کافی گرم باشد.

این گیاهان می توانند در مورد محل نگهداری کاملاً خاص باشند ، بنابراین اگر احساس می کنید که poinsettia در وضعیت فعلی رشد نمی کند ، پس از جابجایی آن و امتحان یک مکان متفاوت خجالتی نباشید تا زمانی که گیاه خود را پیدا کنید.

درجه حرارت

Poinsettias را باید در ماه های زمستان در دمای ثابت بین 65 تا 75 درجه فارنهایت نگه داشت تا بهترین شانس شکوفایی را برای آنها ایجاد کند. از آنجا که دمای اتاق معمولاً در حدود 70 درجه فارنهایت قرار دارد ، هر فضای زندگی در خانه شما باید برای گیاه دمای مطلوبی باشد.

استثنا در این مورد در هر مکانی است که گیاه بتواند تحت طرح های سرد قرار گیرد. هرگز آن را در ورودی یا نزدیک پنجره ای که باز می شود قرار ندهید. همچنین اگر گیاه را روی طاقچه قرار دهید ، مراقبت کنید . زیرا اگر شیشه های پنجره سرد شود و گیاه با پنجره تماس پیدا کند ، در این صورت احتمال آسیب دیدگی وجود دارد.

برخی از افراد هر شب شعله های خود را روی طاقچه ای نگه می دارند اما آنها را هر روز به یک میز یا جایی بیشتر در مرکز اتاق منتقل می کنند. به این دلیل که اگر پنجره سرد شود ، گیاه می تواند یک شب بیش از حد سرد شود . به خصوص اگر در پشت پرده کشیده شده پنهان شده باشد و از گرمایش در خانه بهره مند نشود.

کمترین دمایی که گیاه باید یک شب تحت آن قرار بگیرد 60 درجه فارنهایت است. پایین تر از این ، و احتمالاً متوجه خواهید شد که بعضی از برگ ها لرزیده و می ریزند.

نگهداری گل کریسمس - بنت قنسول - Poinsettia

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
رطوبت

به عنوان بومی مناطق گرمسیری ، گل کریسمس – بنت قنسول در شرایط مرطوب رشد می کند. رطوبت در خانه ها معمولاً در زمستان بسیار کم است ، زیرا سیستم های گرمایشی خانه تمایل به خشک شدن هوا دارند. با این کار می توانید به راحتی شاد بودن poinsettia را برطرف کنید و چند گزینه برای انتخاب رطوبت بیشتر در اختیار دارید.

یک گزینه این است که گیاهان را هر روز با اسپری آب مه پاشی کنید. گزینه دیگر این است که گیاه را روی یک سینی سنگریزه بنشینید و سنگریزه ها را با آب پر کنید. با تبخیر آب ، رطوبت اطراف گیاه افزایش می یابد.

اگر گیاه شما در گلدان بزرگتری برای اهداف زیبایی قرار دارد. می توانید این کار را بدون استفاده از سینی انجام دهید. مقداری از سنگریزه ها را در ته گلدان خارجی قرار دهید و قبل از نشستن گلدان مخصوص خود در بالای آنها ، آنها را با آب بپوشانید.

برای هر دو سینی سنگریزه یا سنگریزه های گلدان ، همیشه اطمینان حاصل کنید که سطح آب از سنگریزه بلندتر پایین است. این از جذب هر گونه آب توسط خاک گیاه از طریق سوراخ های زهکشی جلوگیری می کند . زیرا این امر می تواند منجر به مرطوب شدن ریشه و یک گیاه بیمار شود. گزینه دیگر استفاده از مرطوب کننده برقی برای افزایش رطوبت در کل اتاق یا خانه شما است.

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
تکثیر

Poinsettias را می توان از طریق بذر یا قلمه ساقه تکثیر کرد. برای برداشت بذر از poinsettia ، به محض اینکه دانه ها قهوه ای شوند ، آنها را از گیاه والدین خود بگیرید. با قرار دادن در یک کیسه کاغذی و کنار گذاشتن آنها را خشک کنید. وقتی بذرها از غلاف خود بیرون زدند ، آنگاه آماده کاشت هستند.

کاشت بذر پوینستیا آسان است. آنها را می توان به راحتی روی خاک مرطوب قرار داد و با یک لایه سبک خاک بیشتری پوشاند. آنها را در یک مکان سایه دار گرم قرار دهید . خاک مرطوب را حفظ کنید و منتظر بمانید تا جوانه زنی انجام شود. اگرچه بذرهای poinsettia برای تکثیر تلاش کمی لازم دارند . اما ممکن است گیاهی همان گیاه اصلی تولید نکنند. تنها راه اطمینان از این کار قلمه زدن ساقه است.

برای تکثیر با قلمه ساقه ، باید اواخر بهار یا تابستان از گیاه بین 3 تا 4 اینچ یک قلمه بگیرید. برای اینکه بیشترین شانس موفقیت را به خود بدهید ، به یک رشد جدید احتیاج دارید. ساقه های قدیمی که از قبل برگهای برگ رنگی روی آنها رشد کرده اند . برای این کار خوب عمل نمی کنند.

انتهای برش خورده ساقه های خود را قبل از قرار دادن آنها در خاک گلدان مرطوب آغشته کنید. آنها باید در موقعیت روشن اما دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. آنها به خوبی در گلخانه رشد خواهند کرد ، یا شما می توانید یک کیسه پلاستیکی شفاف روی قلمه قرار دهید تا به افزایش رطوبت و بازسازی محیط گلخانه کمک کند.

پس از ظهور رشد جدید برش ، باید کیسه پلاستیکی را برداشته و پس از چند هفته ، قلمه ساقه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. گیاهان جدید را تا پاییز در یک نقطه روشن نگه دارید . زمانی که شما نیاز به گلدهی دارید با تهیه شبهای تاریک poinsettias.

سوالات متداول

آیا poinsettia برای انسان یا حیوان سمی است؟

اگرچه بسیاری از مردم معتقدند که poinsettias سمی است . اما بلعیدن آنها چیزی جز درد معده نخواهد داشت. داشتن آنها در محیط خانه بی خطر است . اگرچه مالکان باید هنگام دست زدن به ساقه ها یا برگهای شکسته مراقبت کنند ، زیرا شیره ای آزاد می کنند که می تواند به جوش خارش منجر شود.

اگر هنگام هرس یا دست زدن به poinsettia نمی توانید دستکش بپوشید. اطمینان حاصل کنید که قبل از اینکه بتوانید دستان خود را بشویید . چشم های خود را لمس نکنید.

poinsettia را در ماشین گذاشتم و به نظر می رسد یخ زده است. چه می توانم بکنم؟

Poinsettias به شدت به سرما حساس است و قرار گرفتن در معرض دمای زیر 50 درجه فارنهایت می تواند باعث از بین رفتن آن شود.

اگر گیاه شما تمام برگهای خود را از دست داد ، کاملاً مرده است ، اما اگر برگهایی باقی مانده است . سعی کنید مناطق آسیب دیده را مرتب کرده و گیاه را در یک نقطه روشن با نور غیر مستقیم و دمای بین 65 تا 75 درجه فارنهایت و بدون هیچ گونه پیش نویس قرار دهید.

هر چند روز یکبار آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند . پس از گرم شدن هوا آن را بیرون ببرید. اگر تلاش شما موفقیت آمیز باشد. شروع به دادن برگهای جدید در تابستان می شود.

نگهداری گل کریسمس - بنت قنسول - Poinsettia

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
تجدید قوا

اگر می توانید شرایط poinsettia را فراهم کنید ، نباید برای چند ماه از فصل جشن شکوفا و سالم نگه داشتن گیاه دشوار باشد. با این حال ، تلاش برای دوباره جابجایی آن در زمستان بعدی می تواند تا حدی تلاش کند. این به طور معمول در ماه آوریل آغاز می شود. این دستورالعمل های ماهانه را دنبال کنید تا به شکم پربندی خود در سال آینده شکوفا شود.

مراقبت را به صورت عادی ادامه دهید ، هر زمان که سطح خاک در اثر لمس خشک شد ، گیاه را آبیاری کنید.

اردیبهشت ماه

گیاه را به تدریج با قطع آبیاری خشک کنید ، قبل از اینکه دوباره آبیاری کنید . اجازه دهید چند روز خاک خشک شود و مدت زمان خشک شدن خاک بین هر آبیاری را به آرامی افزایش دهید.

اگر ساقه شروع به جمع شدن کند ، گیاه را خیلی زود خشک کرده اید و استرس دارد و می میرد. این نیاز به یک فرآیند تدریجی دارد تا باعث ایجاد شوک در حالت poinsettia نشود. چند هفته پس از خشک شدن ، گیاه را به یک منطقه خنک مانند زیرزمین منتقل کنید. باید در دمای 60 درجه فارنهایت نگهداری شود.

اکنون ، گیاه شما باید هرس شود. آن را به بلندی حدود 4 اینچ برش داده و مجدداً قرار دهید. از گلدان کمی بزرگتر از گلدان قبلی خود استفاده کنید و قسمت پایین آن را با خاک گلدان جدید پر کنید. گیاه را به آرامی از گلدان اصلی خود خارج کنید تا ریشه در آن اختلال ایجاد نکند و آن را در گلدان جدید قرار دهید.

اطراف گلدان ریشه را با خاک گلدان جدیدتر پر کنید ، اطمینان حاصل کنید که پایین ساقه در همان سطح گلدان قبلی قرار می گیرد. گیاه را سخاوتمندانه آبیاری کرده و در یک نقطه گرم و روشن به خانه قبلی خود منتقل کنید. گیاه را همانطور که قبلاً آب می دادید آبیاری کنید و هر بار که سطح خاک خشک شد آب به آن اضافه کنید.

به محض مشاهده رشد جدید روی گیاه ، باید کوددهی را شروع کنید. هر ماه یک بار از یک کود مایع متعادل و با نصف قدرت توصیه شده استفاده کنید. تمام رشد جدید سبز خواهد بود و این کاملا طبیعی است.

تیر ماه

در این مرحله ، می توانید به رشد گیاه poinsettia خود به عنوان یک گیاه آپارتمانی در روشن ترین نقطه خانه ادامه دهید . یا می توانید گیاه را برای تابستان به خارج منتقل کنید. اگر آن را به خارج منتقل کردید ، یک مکان نیمه سایه دار برای گیاه انتخاب کنید. در حالت ایده آل که دارای نور خورشید زیادی باشد اما از گرمای شدید بعد از ظهر محافظت شود.

با برنامه آبیاری و کوددهی معمول خود ادامه دهید. و توجه داشته باشید که ممکن است گیاه مورد نیاز برای آبیاری بیشتر از نگهداری در خانه نیاز داشته باشد. Poinsettias در واقع به عنوان درختچه در زیستگاه طبیعی خود رشد می کند و از طریق مناطق رشد  مقاوم است. اگر در یکی از این مناطق گرم زندگی می کنید. می توانید poinsettia خود را مستقیماً در زمین بکارید و آن را به عنوان درختچه رشد دهید.

مرداد ماه

در ابتدای مرداد ماه ، باید poinsettia را هرس کمی کرد. این کار را با اصلاح هر ساقه در حدود یک اینچ انجام دهید. این امر باعث رشد بیشتر شاخه ها می شود. اگر می بینید که یک poinsettia بلند و ساق بلند شده است ، معمولاً به این دلیل است که از این هرس حیاتی غفلت شده است.

در طول شهریور ماه گل کریسمس باید به خوبی منشعب شده و رشد و رشد زیادی داشته باشد. یک بار دیگر ، گیاه را به عقب هرس کنید . ساقه ها را نیشگون بگیرید ، به طوری که حدود چهار برگ روی هر کدام باقی بماند. در پایان ماه شهریور ، اگر گیاه شما تابستان را در خارج از خانه گذراند. اکنون می توانید آن را به داخل خانه برگردانید. آن را در یک پنجره روشن قرار دهید و نگهداری معمول را ادامه دهید.

نگهداری گل کریسمس - بنت قنسول - Poinsettia

نگهداری گل کریسمس – بنت قنسول – Poinsettia
مهر ماه و آبان ماه

مراقبت های معمول را تا هفته آخر ماه مهرماه یا هفته اول ماه آبان ادامه دهید . سپس یک دوره تاریکی اجباری برای گیاه شروع کنید.

Poinsettias بین 8 تا 10 هفته روز کوتاه نیاز دارد ، به این معنی که در این مدت تاریکی مطلق به مدت 14 یا 15 ساعت شبانه روز وجود دارد. این روزهای کوتاه برای رشد مجدد گل کریسمس حیاتی است .زیرا جوانه های آنها تحت تأثیر نور قرار می گیرند.

بهترین روش برای تولید این روزهای کوتاه که گیاه مورد نیاز گیاه است. انتقال گیاه به یک نقطه تاریک در حدود ساعت 5 بعد از ظهر هر روز است که گیاه را در ساعت 8 صبح هر روز به نقطه روشن معمول خود برگرداند.

برخی از افراد گیاه را در یک اتاق استفاده نشده مانند اتاق خواب اضافی می گذارند و پرده ها را بسته نگه می دارند. افراد دیگر گیاه را یک شب به کمد منتقل می کنند.

به یاد داشته باشید که درجه حرارت کمتر از 60 درجه فارنهایت لازم نیست . بنابراین انتقال گیاه به یک گاراژ یا زیرزمین تاریک گزینه ای نیست و اگر گیاه را به یک اتاق استفاده نشده منتقل می کنید . از گرم شدن آن اطمینان حاصل کنید.

کمترین میزان نور در شبهای تاریک بر گیاه تأثیر منفی می گذارد ، شکوفه را به تعویق می اندازد و یا به طور کلی از آن جلوگیری می کند. اگر در یک کمد نگهداری شود . عاقلانه است که پتو را روی گیاه قرار دهید تا اگر کسی در طول شب کمد را باز کند ، در معرض نور قرار نگیرد.

نورهای خیابان از طریق پنجره یا درخشش ملایم نور شب نیز بر توانایی شکوفا شدن گیاه تأثیر می گذارد . بنابراین با تمام توان خود سعی کنید تا در ساعت های شبانه خود نور را به گیاه منتقل کنید. در غیر این صورت ، ممکن است تمام تلاش های شما برای رونق مجدد گیاه بی نتیجه بوده باشد.

آذر ماه و دی ماه

در اواسط تا اواخر آذر ماه ، گیاه باید مدت زمان کافی کافی داشته باشد و اکنون می توان آن را به طور دائمی به نقطه روشن معمول خود بازگرداند. اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد ، گل کریسمس – بنت قنسول باید دارای برگهای برگ قرمز خود باشد و در این زمان باید جوانه های گل روی گیاه شکل بگیرند.

مراقبت های معمول خود را در طول زمستان ادامه دهید و از برداشتن پاداش تمام زحمات خود لذت ببرید.

سایت رسمی زیگلر آلمان

جهت خرید کودهای تقویتی این گیاه کلیک نمائید

دیدگاهتان را بنویسید