نگهداری گل پر سیاوشان – adiantum capillus-veneris

نگهداری گل پر سیاوشان - adiantum capillus-veneris

Adiantum capillus-veneris

نام مشترک: Venus Hair، the Southern Maidenhair Fern، Black Maidenhair Fern

خانواده: Pteridaceae

پراکندگی و زیستگاه:

Adiantum capillus-veneris گونه ای از سرخس ها در تیره Adiantum با پراکندگی جهانی در سطح جهان است. Adiantum capillus-veneris بومی نیمه جنوبی ایالات متحده از کالیفرنیا تا سواحل آتلانتیک . از طریق مکزیک و آمریکای مرکزی . تا آمریکای جنوبی است. همچنین بومی اوراسیا ، شام در آسیای غربی و استرالیا است.

Adiantum capillus-veneris در آب و هوای معتدل از گرم و معتدل تا گرمسیری ، جایی که محتوای رطوبت زیاد است اما اشباع نیست. در شن و ماسه مرطوب ، زهکشی خوب ، لوم یا سنگ آهک یافت می شود.

زیستگاه های Adiantum capillus-veneris شامل جنگل های بارانی ، درختچه ها و اراضی جنگلی ، جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ ها و نشت و چشمه های صخره های بیابانی است.

Adiantum capillus-veneris به طور معمول در روی صخره ها و شکاف صخره ها ، در حاشیه رودخانه ها و رودخانه ها یا نزدیک چشمه های آب گرم طبیعی رشد می کند. این گیاه به عنوان یک سرخس محبوب و گیاهان خانگی کشت می شود.

نگهداری گل پر سیاوشان – adiantum capillus-veneris

توضیحات:

Adiantum capillus-veneris دارای برگهای تقریباً مثلثی به رنگ سبز روشن است که شامل بسیاری از جزوه های ظریف ، فن دار می باشد. در نمونه های مخصوص ریزه ها ممکن است طول 60 سانتی متر (24 اینچ) و عرض 25 سانتی متر (10 اینچ) با برگچه های جداگانه به عرض 2-3 سانتی متر (1 اینچ) داشته باشند. اما گیاه متوسط تا حدودی کوچکتر خواهد بود. با رشد سبز کم رنگ این سرخس برای گلخانه یا مصارف داخلی بسیار عالی است.

اندازه:

Adiantum capillus-veneris تا حدود 40 سانتی متر (15 اینچ) رشد می کند.

نگهداری گل پر سیاوشان - adiantum capillus-veneris

مراقبت از گیاهان خانگی:

Adiantum capillus-veneris به شرایط مرطوب و حرکت هوا نیاز دارد ، اما بادهای گرم و خشک را تحمل نخواهد کرد.

نور:

نیمه سایه تا سایه کامل با اولویت نسبت به نور غیر مستقیم روشن یا مناطق آفتاب زده. آفتاب کامل را دوست ندارد.

دما:

Adiantum capillus-veneris در هر دمای طبیعی اتاق رشد خوبی خواهد داشت و می تواند دما را تا 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) تحمل کند. اگر دما از 24 درجه سانتیگراد (75 درجه فارنهایت) بالا رفت ، گلدان ها را روی سینی های سنگریزه مرطوب و مرطوب روزانه قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز را تأمین کنید.

آبیاری:

Adiantum capillus-veneris به آبیاری منظم در ماه های تابستان احتیاج دارد اما در ماه های زمستان که رشد آن کند است یا احتمالاً وجود ندارد ، آبیاری کمتری دارد. از خیساندن شاخ و برگ و آب دادن با جمع كردن برگهای با پشت دست و آبیاری قسمتهای زیرین گیاه خودداری كنید.

گلدان های ایستاده روی سنگریزه ها در یک بشقاب آب به افزایش رطوبت کمک می کند.

خاک:

خاک مرطوب اما زهکشی خوب. در حالت ایده آل سبک ، لومی و خنثی تا قلیایی است.

مخلوط خاک متشکل از 2 قسمت پیت ماس ​​به 1 قسمت لوم تا 2 قسمت ماسه توصیه می شود.

به همراه 2 قاشق غذاخوری سنگ آهک آسیاب شده (برای هر گلدان 15 سانتی متری (6 اینچ)) برای تغییر PH. این مساله مطلوب است زیرا زیستگاه بومی گیاه در صخره ها و تخته سنگ های مرطوب دریایی / سنگ آهک است.

نگهداری گل پر سیاوشان – adiantum capillus-veneris

کود دهی :

از بهار تا پاییز ، Adiantum capillus-veneris از کود دهی هر دو هفته یا ماهانه سود می برد.

بیو20 گلد، عصاره جلبک دریایی ، کود مایع اسید هیومیک همه کودهای خوبی هستند. کودهای آهسته آهسته را می توان به مخلوط گلدان اضافه کرد. فقط وقتی خاک مرطوب است کود دهید.

گلدان و کاشت:

Adiantum capillus-veneris بهترین رشد را در یک مخلوط گلدان با کیفیت خوب و باز تخلیه شده با هوموس مانند کود گاو ، الیاف سرخس درخت ، قالب برگ ، پیت ماس ​​یا پرلیت برای بهبود ظرفیت نگهداری آب دارد. مقدار کمی آهک یا دولومیت مفید است.

گلدان Adiantum capillus-veneris بهتر از گلدان بیش از حد گلدان است و معمولاً فقط هر یا دو سال نیاز به تخلیه مجدد دارد و این کار بهتر است در ماه های بهار ، یعنی آغاز فصل رشد انجام شود.

تکثیر:

Adiantum capillus-veneris با تقسیم ریزوم زیرزمینی آن به راحتی قابل تکثیر است. در مرحله اول ، بیشتر راشی های قدیمی را تقریباً به سطح زمین مرتب کرده و برگهای خشکیده را بردارید. سپس آنرا حفر کرده و با بیل باغچه یا چاقوی لبه دار تیز تقسیم کنید و سرانجام تقسیم ها را به گلدان های جداگانه بچرخانید ، مراقب باشید تاج آنها را زیر سطح خاک نکارید ، زیرا از این مرحله است که برگهای جدید بوجود می آیند .

Adiantum capillus-veneris همچنین از طریق هاگ قابل تکثیر است. اسپورهای رسیده را از زیر شاخکهای حفره دار (برگچه ها) جمع آوری کرده و در سطح خاک استریل شده غنی از هوموس بکارید. محیط رویش را با پوشاندن کیسه پلاستیکی روی گلدان همیشه مرطوب نگه دارید.

جوانه زنی باید طی 6 هفته در دمای 21-20 درجه سانتیگراد (70-68 درجه سانتیگراد) انجام شود ، سپس توده های کوچک گیاهچه را در صورت تمایل پیوند دهید.

به عنوان یک سرخس منظره تزئینی برای باغ های جنگلی یا هر باغ سایه ای ایده آل است. همچنین می تواند به عنوان شاخ و برگ پر کننده در گل آرایی استفاده شود.

این سرخس دارای مزایای درمانی نیز می باشد. به عنوان ادرار آور ، خلط آور برای مشکلات تنفسی ، درمان شوره سر ، ریزش مو و اختلالات قاعدگی.

مشکلات:

هیچ مشکل جدی حشره یا بیماری ندارد. برگها ممکن است در آفتاب مستقیم سوزانده شوند. در صورت خشک شدن خاک ، واحدها به سرعت از بین می روند.

آفات: مستعد حلزون و الاغها است.

نگهداری گل پر سیاوشان – adiantum capillus-veneris

خصوصیات Adiantum capillus-veneris:

نگهداری: کم
سایه متراکم را تحمل می کند.
قد: 20 تا 40 سانتی متر (8 تا 15 اینچ).
گسترش: 20 تا 40 سانتی متر (8 تا 15 اینچ).

سایت رسمی گرومور آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید