نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

Calathea یک گیاه آپارتمانی گرمسیری است که به دلیل علائم برجسته روی شاخ و برگ فراوانشان محبوبیت دارد. به آنها گیاهان طاووس، گورخر یا مار زنگی نیز می گویند که به برگ های تزئینی آنها شبیه ویژگی های آن حیوانات است. در زیستگاه بومی خود، گونه های calathea به دلیل گل آذین به شکل قابل توجه خود شناخته شده است. با این حال، آنها به ندرت در داخل خانه به عنوان گیاهان آپارتمانی گل می دهند.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

شاخ و برگ های متنوع رقم calathea ‘White Fusion : دارای یک برگ سبز با علائم سفید متضاد است. قسمت زیرین دارای رنگ سرخابی است که به سمت پایین ساقه ها می رود. اگرچه مراقبت از آن‌ها می‌تواند کمی خاص‌تر از برخی گیاهان آپارتمانی باشد، اما هنگامی که آن را درست انجام دهید، با نمایش چشم‌نواز شاخ و برگ‌هایی که به‌شدت و سریع رشد می‌کنند پاداش دریافت خواهید کرد.

معرفی

نام متداول : Calathea Fuite Fusion
نام گیاه شناسی : Calathea lietzei
خانواده : Marantaceae
نوع گیاهی : علفی چند ساله
اندازه بالغ : تا 60 سانتی متر
قرار گرفتن : در معرض آفتاب جزئی
نوع خاک : مرطوب، زهکشی شده خوب
pH خاک : اسیدی
زمان شکوفایی : تابستان
رنگ گل : زرد، بنفش، سفید
منطقه بومی : مکزیک مرکزی تا مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی

مراقبت از کالاتا

Calathea می تواند در مورد نیازهای مراقبتی خود بسیار خاص باشد، و calathea ‘White Fusion نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاهان رطوبت را دوست دارند. اما نه مقادیر بیش از حد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید خوب است، اما نه بیش از حد، و باید از دماهای شدید اجتناب شود.

برای از بین بردن گرد و غبار، باید به طور مرتب برگهای بزرگ کالاتهیا “White Fusion” را پاک کنید. حذف گرد و غبار از برگ ها به گیاه اجازه می دهد تا به خوبی نفس بکشد. از محصولات براق کننده برگ استفاده نکنید. آنها می توانند آسیب ایجاد کنند. اگر مقدار کمی تغییر رنگ مشاهده کردید، وحشت نکنید. نکات قهوه ای قابل انتظار است. شاخ و برگ این رقم ظریف است.

نور

یافتن سطح نور مناسب برای گیاه خود یکی از مهم ترین عناصر مراقبتی برای کالاتها “White Fusion” است. سطح نور نامناسب ممکن است باعث رشد نامناسب تنوع رنگ در گیاه شود. این گیاه به نور روشن فیلتر شده نیاز دارد. نور زیاد می تواند باعث محو شدن علائم و پیچ خوردن برگ ها شود. سایه بیش از حد و علامت گذاری در وهله اول به درستی توسعه نمی یابد.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

خاک

مخلوط های خاکی که برای بنفشه آفریقایی توصیه می شود اغلب برای ارقام کالاته آ مناسب هستند زیرا رطوبت را به خوبی حفظ می کنند و آب اضافی را تخلیه می کنند. شما می توانید با ترکیب پوست درخت باغ، پرلیت و خاک استاندارد گلدان. یک مخلوط خاکستری، هوادار و سبک برای گلدان درست کنید.

آب

Calathea ‘White Fusion ترجیح می دهد همیشه مرطوب باشد، اما شرایط مرطوب و غرقابی دستور العملی برای فاجعه است. خاک بیش از حد مرطوب می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و مشکلات باکتریایی و قارچی شود. اطمینان حاصل کنید که گلدان گیاه دارای سوراخ های زهکشی مناسب است. آن را کاملاً آبیاری کنید، اما مطمئن شوید که آب از ته آن خارج می شود و در زیر گلدانی جمع نمی شود.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

هنگامی که سطح بالایی خاک خشک شد، گیاه شما به آب بیشتری نیاز دارد. در تابستان، احتمالاً هفته ای یک بار آبیاری خواهید کرد. از آنجایی که گیاه در زمستان رشد خود را کند می کند. به آب کمتری نیاز دارد، احتمالاً فقط هر دو هفته یکبار به آب نیاز دارد. از تست انگشت برای بررسی رطوبت اولین سانت خاک استفاده کنید، اما ترد شدن برگ ها نشان می دهد که گیاه شما بیش از حد خشک است.

بسیاری از علاقه مندان استفاده از آب باران جمع آوری شده یا آب مقطر را برای کالاته خود انتخاب کردند زیرا این گیاه می تواند به مواد شیمیایی موجود در آب حساس باشد. با این حال، آب لوله کشی با دمای اتاق خوب است.

دما و رطوبت

از افراط در دما اجتناب کنید. اگرچه گرمای گرمتر را دوست دارد، اما گرمای شدید می تواند برای این گیاه بسیار زیاد باشد. به عنوان مثال، اگر تمام روز خانه خود را در زمستان گرم کنید اما در شب گرمایش را متوقف کنید، این تغییر ناگهانی می تواند به گیاه شما شوک وارد کند. همچنین، شرایط خشک شدن از واحدهای گرمایشی می تواند در کاهش سطح رطوبت مشکل ایجاد کند.

اگر حفظ رطوبت در اطراف گیاه نگران کننده است. می توانید گلدان گیاه را روی یک سینی با مقداری سنگریزه قرار دهید. هر آبی که تخلیه می شود و در سنگریزه ها جمع می شود، در نهایت تبخیر می شود و سطح رطوبت را بدون خیس کردن ریشه های گیاه افزایش می دهد. یا، می توانید روی یک مرطوب کننده سرمایه گذاری کنید که برای انواع گیاهان آپارتمانی گرمسیری مفید باشد. “White Fusion” calathea خود را از زهکشی های مستقیم دور نگه دارید اما با ارائه تهویه مناسب تعادل را ایجاد کنید.

کود

Calathea ‘White Fusion از کاربرد ماهانه کود NPK در طول دوره رشد خود, از بهار تا پاییز – استقبال می کند. در زمستان تغذیه را متوقف کنید. یک کود غنی از نیتروژن را انتخاب کنید که برای گیاهان آپارتمانی با شاخ و برگ متراکم طراحی شده است. گیاه فقط به دوز توصیه شده در ظرف کود نیاز دارد.

هرس

اگر کالاتیا ‘White Fusion’ شما دارای چند برگ است که بیش از حد قهوه ای یا پیچ خورده است، از قطع کردن آنها در ساقه نترسید. هر برگ مرده، مرده یا آسیب دیده را به محض مشاهده هرس کرده و از خاک جدا کنید. اگر گیاه شما سالم باشد و با توجه به مراقبت و شرایطی که نیاز دارد، برگ های جدید رشد کرده و برگ های مرده را پر می کنند. شکوفه های پژمرده سر مرده.

تکثیر Calathea ‘White Fusion

بهترین زمان از سال برای تکثیر این گیاه در فصل بهار یا تابستان در دوره رشد شدید آن است. می توان آن را با تقسیم، برش گره برگ یا کاشت بذر تکثیر کرد. فقط در صورت سالم بودن گیاه مادری از تقسیم ریشه استفاده کنید. تقسیم کردن گیاه به شما کمک می کند تا اندازه گیاه خود را حفظ کنید و گیاه را شکوفا نگه می دارد. هنگامی که تکثیر می کنید، بلافاصله گیاه کمتر پر به نظر می رسد، اما با گذشت زمان دو گیاه کامل خواهید داشت. در اینجا نحوه تقسیم کالاتای خود آورده شده است:

شما به یک گلدان 7 یا 10-15 سانتی، خاک گلدان با زهکشی خوب، یک چاقو یا ماله استریل شده و یک فضای کار تمیز و صاف نیاز دارید.

چند روز قبل از اینکه گیاه خود را تقسیم کنید، آن را کاملاً آبیاری کنید.

گیاه را از نظر قلمه یا شاخه های جدید بررسی کنید. اینها گیاهان بچه ای هستند که توسط گیاه مادر ایجاد شده اند. می توانید آن شاخه، ریشه های آن را جدا کرده و دوباره بکارید. یا، می توانید گیاه مادر فعلی را بردارید و آن را به دو نیم کنید. یا، شما می توانید هر دو را انجام دهید. ارتفاع قلمه باید حداقل 17 سانت باشد.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

برای بیرون آوردن گیاه از گلدان، گلدان را وارونه کنید، دست خود را به طور گسترده در پایه قرار دهید و گیاه و توپ ریشه آن را در دست خود محکم کنید.

اگر می خواهید گیاه خود را به دو نیم کنید، از یک چاقو یا ماله تمیز استفاده کنید و یک برش تیز و تمیز در سیستم ریشه ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که هر نیمه دارای بخشی از سیستم ریشه است و هر برگ به یک ساقه متصل است.

قلمه را در ظرفی کوچکتر از گیاه مادری بکارید. برای شروع از یک ظرف 10 تا 15 سانتی استفاده کنید.

گیاه را در مکانی روشن قرار دهید اما مستقیماً در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.

برای تکثیر از طریق برش گره برگ:

شما به یک گلدان 7 سانتی، خاک گلدان با زهکشی خوب، قیچی استریل شده یا تکه های هرس و یک فضای کار تمیز و صاف نیاز دارید.

یک گره برگ را پیدا کنید. جایی که برگ های جدید از ساقه بیرون می آیند.و حدود دو سانت زیر آن را ببرید. مطمئن شوید که چند برگ دست نخورده با آن گره دارید.

قلمه را در خاک گلدان با زهکشی خوب بکارید. خاک را مرطوب اما خیس نگه دارید. گلدان را در یک نقطه روشن اما نه در آفتاب مستقیم قرار دهید.

در دو هفته، ریشه ها رشد می کنند. گیاه و ریشه های انتهایی آن را بیرون بکشید و دوباره در گلدان بزرگتر، حدود 5 سانت بزرگتر بکارید.

چگونه از دانه Calathea White Fusion تکثیر کنیم

برای تکثیر کالاته از بذر، از مخلوط شروع بذر مرطوب شده یا خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده کنید. بذر را در عمق 3 سانتی بکارید. برای افزایش رطوبت و حفظ خاک گرم، ظرف را با پلاستیک بپوشانید. اگر خاک نیاز به گرم شدن دارد، از یک پد گرم کننده برای کمک به جوانه زنی استفاده کنید.

گلدان را در مکانی روشن اما غیر مستقیم قرار دهید. جوانه زدن بذرها ممکن است تا یک ماه طول بکشد. هنگامی که یک نهال حداقل 2 سانت بلند شد، جوانه را با دقت بالا ببرید و ساختار ریشه آن را دست نخورده نگه دارید. دوباره در یک ظرف بزرگتر، حداقل 5 سانت بزرگتر بکارید.

تعویض خاک و گلدان  Calathea White Fusion

سالی یک بار (یا هر دو سال یکبار) آن را مجدداً بکارید تا خاک دوباره پر شود. گیاهان Calathea که ریشه می گیرند باعث عفونت قارچی می شوند که گیاه را از بین می برد. هر بار اندازه ظرف را 2 یا 5 سانت افزایش دهید. اگر تمایل دارید گیاهان خود را بیش از حد آبیاری کنید، یک گلدان سفالی بدون لعاب تهیه کنید زیرا متخلخل است و اجازه می دهد آب از طریق دیواره ها تبخیر شود. اگر تمایل دارید که آبیاری گیاهان خود را فراموش کنید. ممکن است بخواهید گلدان های سفالی، پلاستیکی یا فایبرگلاس لعاب دار تهیه کنید. گیاه خود را در بهار یا اوایل تابستان در طول فصل رشد فعال خود دوباره بکارید. یک یا دو روز قبل از گلدان مجدد آن را به طور کامل آبیاری کنید تا استرس گیاه را کاهش دهید.

زمستان گذرانی

همه گیاهان کالاتها گرمسیری هستند و در سرما یا زمستان یخبندان زنده نمی مانند. همانطور که دماها شروع به سرد شدن می کنند آماده شوید تا گیاه خود را در داخل خانه به یک نقطه روشن با نور خورشید غیرمستقیم ببرید و گیاه را به آرامی به زندگی داخل خانه عادت دهید. ابتدا فقط دو ساعت در روز، سپس هر روز یک ساعت افزایش دهید. گیاه را از بادکش ها و بخاری ها دور نگه دارید. رطوبت اطراف گیاه را بالا نگه دارید و در صورت لزوم گیاه را مه پاش کنید. هنگامی که آب و هوای بیرون دوباره گرم شد، به تدریج گیاه را با بیرون آوردن گیاه به مدت دو ساعت در روز و سپس هر روز یک ساعت افزایش دهید. تغییرات دما برای این گیاه تکان دهنده است و ممکن است باعث ریزش چند برگ شود.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

از آنجایی که آنها محیطی با رطوبت بالا را ترجیح می دهند. حشره های قارچی گاهی اوقات می توانند برای کالاتها “White Fusion” مشکل ساز شوند. آنها آسیب قابل توجهی وارد نمی کنند. اما ناخوشایند هستند و چندان خوشایند نیستند.

سایر آفات رایج عبارتند از شته ها، شپشک های آردآلود، کنه های عنکبوتی و فلس. می توانید هر کدام را با سم مخصوص و طبق دستور کارشناس درمان کنید.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

گیاهان Calathea تمایل به آبیاری بیش از حد دارند زیرا به رطوبت بالا نیاز دارند و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی یا قارچی می کند. اگر گیاه شما لکه‌های برگی سودوموناس (لکه‌های سفید روی برگ‌ها) ایجاد کرد. باید گیاه را از بین ببرید زیرا هیچ درمانی برای این عفونت باکتریایی وجود ندارد و می‌تواند به گیاهان دیگر سرایت کند. برای کاهش خطر ابتلای مجدد به این بیماری، فقط به خاک (نه برگها) یا از زیر آب آبیاری کنید.

پوسیدگی ریشه یک بیماری قارچی است که باعث زرد شدن سریع برگها، توقف رشد و پوسیدگی پایه گیاه می شود. گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه های زیر خط خاک را برای درمان پوسیدگی ریشه بررسی کنید. ریشه های زرد خوب هستند. اما اگر قهوه ای هستند، باید فورا ریشه های پوسیده را درمان کنید. با استفاده از تکه های هرس استریل یا چاقو، ریشه های قهوه ای یا لطیف را جدا کنید و آنها را دور بریزید. گلدان را در آب گرم و با صابون بشویید. خاک را با خاک تازه و با زهکشی خوب جایگزین کنید. محل بریده شدن ریشه را با یک ضد قارچ درمان کنید و آن را در خاک تازه بکارید. خاک را در ظرف شل نگه دارید تا ریشه ها بتوانند نفس بکشند.

نحوه رشد و مراقبت از کالاتیا فیوژن سفید

چگونه Calathea White Fusion را شکوفا کنیم

Calathea White Fusion گلهای کوچکی را زمانی که به بلوغ می رسد تولید می کند. معمولاً در بهار یا تابستان، اما وقتی کالاتیا در داخل خانه رشد می کند، به ندرت شکوفا می شود. اگر شرایط ایده‌آل آن‌ها را در داخل خانه تکرار کنید و حفظ کنید. ممکن است با یک شکوفه به شما نشان دهد که راز موفقیت روزافزون آنها را کشف کرده‌اید. با این حال، گل ها چندان دیدنی نیستند و هیچ عطری ندارند.

مشکلات متداول کالاتیا «فیوژن سفید»

گیاهان Calathea از همه نوع نیاز به مراقبت متوسطی دارند. آنها نسبت به رطوبت، دما، آب، سطح آب و نور حساس هستند. هنگامی که هر یک از این متغیرها از تعادل خارج می شود، گیاه مستعد مشکلات رشد یا مشکلات سلامتی می شود.

برگها قهوه ای می شوند

برگها زرد، قهوه ای یا می میرند وقتی که فیوژن سفید کالاتیا بیش از حد آبیاری شود. برگهای مرده سفید فیوژن کالاتا باید فوراً برداشته شوند تا گیاه شروع به پوسیدگی، بوی بد و ایجاد قارچ نکند. برگ‌های calathea ‘White Fusion’ ممکن است قهوه‌ای شوند و اگر خیلی نزدیک به پنجره یا زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، می‌افتند یا می‌افتند. برای محافظت از برگ های ظریف گیاه، گیاه را از پنجره دورتر کنید.

برگها پژمرده یا افتاده اند

هنگامی که کالاته ها به آب بیشتری نیاز دارند، برگ ها پژمرده، پیچ خورده یا از ساقه اصلی به سمت پایین می روند. فرکانس یا حجم آب را افزایش دهید. همچنین می توانید برگ های گیاه را مه آلود کنید یا روی یک مرطوب کننده کوچک سرمایه گذاری کنید تا به گیاه رطوبت بیشتری بدهد.

الگوهای برگ ناپدید می شوند

هنگامی که این گیاه بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرد. کلروفیل بیشتری تولید می کند و باعث می شود رنگ سبز در برگ غالب شود. برای رفع این وضعیت، نقطه ای با نور فیلتر شده یا کم نور پیدا کنید.

جهت خرید انواع کود به فروشگاه ما مراجعه فرمائید

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید