نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

شرایط نگهداری گل گندمی - Chlorophytum comosum

گیاه عنکبوت ، Chlorophytum comosum – نحوه رشد و مراقبت

یک شکوفه تزئینی از برگهای راه راه ، سبز و نازک به رنگ سبز و سفید بر روی لبه گلدان گیاه می ریزد و شکوفه های ظریف سفید به بیرون نگاه می کنند.

Chlorophytum comosum یک گیاه داخلی زیبا است که نگهداری آن آسان و رشد سریع در نظر گرفته می شود. با استفاده از این دستورالعمل های مراقبت ، شما یاد خواهید گرفت که چگونه گیاه سبز را کاملاً پرورش دهید تا از آن برای مدت طولانی لذت ببرید.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

مشخصات گیاه

خانواده گیاهان: گیاهان علفی (anthericaceae).

جنس: کلروفیتوم ها.
کلاس: آنژیوسپرم (مگنولیوپسیدا).
سفارش: مارچوبه.
گونه ها: گیاه عنکبوت (chlorophytum comosum).
نامهای بی اهمیت: گیاه عنکبوت ، گیاه هواپیما ، گیاه روبان ، پیچک عنکبوت ، سوسن ، مرغ و مرغ سنت برنارد.
مبدا: آفریقای جنوبی.
گیاه خرمالو ، علفی و چند ساله.
قد: تا 60 سانتی متر.
شکوفه: در تمام طول سال.
شکوفه های کوچک و سفید روی ساقه های گل طولانی.
برگهای متراکم و طولانی که به شکل گل رز قرار گرفته اند.

گیاه عنکبوت به دلیل رشد سریع و متراکم خود به یکی از محبوب ترین گیاهان اداری و اداری در سراسر جهان تبدیل شده است. در اصل از آفریقای جنوبی بود و در اواسط قرن نوزدهم به اتاق نشیمن اروپا راه یافت. اکنون نمونه های وحشی با برگهای کاملاً سبز در مناطق مختلف گرمسیری و گرمسیری در حال رشد هستند.

از طرف دیگر ، فرمهای زراعی کلروفیتوموس کوموزوم دارای برگهای سبز است که در مرکز آنها معمولاً یک نوار سفید یا زرد وجود دارد. این دستورالعمل های مراقبت به شما شرایط رشد بهتر گیاه عنکبوت را می دهد.

دانشمندان آمریكایی در سال 1984 مشخصه خاصی از كلوروفیتوم كوموزوم را كشف كردند. طی یك مطالعه مشخص شد كه این گیاه می تواند با فیلتر كردن موادی مانند فرمالدئید ، هوای آلوده را تمیز كند. این به ویژه در اتاق های بسته بسیار خوب کار می کند.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

مراقبت :

گیاه عنکبوت یک گیاه کم طلب است که در بسیاری از شرایط زنده می ماند. با این حال دوستداران گیاهان می توانند برای ایجاد یک محیط زندگی سالم هماهنگی های ساده ای انجام دهند. مراقبت های مناسب تضمین می کند که کلروفیتوم کوموزوم برای دهه ها حیاتی باقی بماند و به سرعت در حال تکثیر است.

شرایط نگهداری گل گندمی - Chlorophytum comosum

محل نگهداری

این گیاه کم طاقت در یک نقطه روشن احساس خوبی دارد. مکانهایی که صبح یا عصر با آنها در تماس مستقیم هستند ، کاملاً عالی هستند. نور به عنوان مثال به ایجاد رنگ آمیزی شدید برگ کمک می کند. اگرچه ممکن است ، گیاه عنکبوت نباید در تابستان در معرض آفتاب داغ ظهر قرار گیرد تا مطمئن شوید که برگ ها نمی سوزند.

یک نقطه نیمه سایه درست است. در یک محیط تاریک و در سایه ، رشد آن تنها به آرامی صورت می گیرد. دمای پایین نیز رشد را کند خواهد کرد. گیاه وقتی رشد می کند که دمای اتاق تا حد ممکن بین 14 تا 18 درجه سانتیگراد ثابت باشد. این گیاه بسیار سازگار است ، بنابراین می تواند در دمای بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد مقاومت کند.

به خصوص در زمان سرد سال ، کلروفیتوم کوموزوم باید در یک اتاق قرار گیرد تا در خارج. در تابستان نیز اگر در معرض آفتاب نباشد . در بالکن یا باغ رشد می کند.

لایه

بسترهای مناسب عبارتند از:

خاک گلدان منظم
یک مخلوط خاک مبتنی بر کمپوست
خاک یکپارچه از ذغال سنگ نارس و خاک رس
بستر انتخاب شده باید دارای pH 6 تا 7 باشد ، بنابراین باید کمی اسیدی تا خنثی باشد.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

کاشتن

کاشت و بارگیری مجدد :

گلوله ریشه ای متراکم و به سرعت در حال رشد کلروفیتوم کاموزوم به فضای زیادی نیاز دارد ، بنابراین این گیاه سبز باید در گلدان با فضای کافی قرار گیرد. بین ریشه گیاه و انتهای گلدان باید یک منطقه 2 تا 3 سانتی متری پر از خاک وجود داشته باشد. به محض مشاهده ریشه ها ، زیرا آنها بستر را روی سطح خود جابجا می کنند یا حتی به گلدان آسیب می رسانند ، گیاه عنکبوت باید در اسرع وقت به گلدان بزرگتر و مستقل از فصل پیوند شود.

ریختن و سمپاشی

گیاه عنکبوت باید به طور منظم و سخاوتمندانه ریخته شود. از بهار تا پاییز خاک باید دائماً کمی مرطوب باشد. با این حال باید به شدت از غرقاب جلوگیری کرد. بنابراین ، گیاه بهتر است در گلدان کاشته شود ، که آب اضافی از آن می تواند تخلیه شود. این باید چند دقیقه پس از ریختن برداشته شود. گیاه عنکبوت در ریشه های ضخیم خود می تواند آب را ذخیره کند ، به همین دلیل حتی در دوره های کوتاه خشک نیز زنده می ماند.

با این حال ، این نباید بیش از حد طولانی شود و نباید زیاد تکرار شود. به سرعت می بینید که کلروفیتوم کوموزوم هنگام نوک برگ خشک ، آفت زدگی یا برگهای روشن و محو شده خیلی کم ریخته می شود. با این حال ، نکات قهوه ای نیز می توانند به رطوبت بسیار کم اشاره کنند. رطوبت باید بین 50 تا 70 درصد باشد. اگر رطوبت هوا خیلی کم است ، باید بطور منظم گیاه را با آب اسپری کنید.

کود دادن

از آنجا که گیاه عنکبوت کم طلب است و می تواند با تأمین مواد مغذی کوچکتر به خوبی رشد کند ، می توان آن را بارور کرد. در دوره رشد اصلی . توصیه می شود هر دو تا چهار هفته مقداری کود مایع در خاک ریخته شود.

تولید مثل – تکثیر

با مراقبت مناسب کلروفیتوم کوموزوم بسیار بارور است و به سرعت تولید مثل می کند. این کار با استفاده از روش های زیر انجام می شود:

جوانه زدن

از آنجا که گیاه عنکبوت جوانه های زیادی تولید می کند ، از این طریق سریعترین رشد را می کند. گیاهان کوچک دختر پس از کمرنگ شدن از شکوفه های هرمتیک خارج می شوند. شکوفه ها به صورت دسته های کوچک روی ساقه های گل تاج دار تا 75 سانتی متر رشد می کنند ، به همین دلیل هر شاخه می تواند شاخه های مختلفی ایجاد کند. جوانه های جوان هنوز هم در حال رشد اولین ریشه های خود در هوا هستند و به دلیل وزن آنها ساقه ها را به زمین می کشند. شاخه های کوچک نیز در حال توسعه در پسوندهای وحشی هستند.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

کاشت جوانه

جوانه می تواند به محض داشتن حداقل پنج برگ ، که تقریباً پنج سانتی متر طول دارد ، از گیاه مادر جدا شود. اگر ریشه آن حداقل سه سانتی متر طول داشته باشد ، می توان بلافاصله گیاه جوان را در گلدان جداگانه کاشت. در دمای اتاق حدود 20 درجه سانتیگراد ، جوانه به سرعت رشد می کند.

اگر ریشه کوتاهتر است ، ابتدا جوانه جدا شده را در آب قرار دهید. در روش دیگر ، شاخه گیاه مادری را که جوانه بر روی آن رشد می کند بدون اینکه قطع شود ، می توان در گلدان با خاک گل قرار داد. به محض رشد گیاه دختر پس از چند هفته ، شاخه باید قطع شود. هرچه بیشتر جوانه ها از گیاه مادری جدا شوند . رشد فرزندان جدید بیشتر تحریک می شود.

دانه

شکل وحشی و همچنین چند رقم کشت شده گیاه عنکبوت میوه های کوچک کپسولی تشکیل می دهد و در هر یک از آنها سه دانه نزدیک می شود. اگر کپسول باز شود ، دانه های سیاه به زمین می افتند. این روش تولید مثل عمدتا در پرورش حرفه ای گیاه و به ندرت در خانوارهای خصوصی انجام می شود.

تقسیم گیاه

هر کسی که می خواهد به تولید مثل کمک کند ، می تواند یک گیاه بزرگ را به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و به صورت جداگانه بکارد. این روش به ویژه هنگامی مفید است که گیاه مادر خیلی بزرگ شده باشد.

گذراندن زمستان

در دمای اتاق کلروفیتوم کوموزوم در طول سال رشد می کند. در زمستان باید به آن استراحت دهید و کود ندهید. اگر آن را در جای خنک قرار دادید ، اطمینان حاصل کنید که دما حداقل 10 درجه سانتیگراد باشد. در چنین دماهای پایین ، باید کمتر از دوره رشد اصلی ریخته شود. فقط وقتی سطح خاک کمی خشک شود ، گیاه به آب نیاز دارد.

بیماریها

از آنجا که گیاه عنکبوت مقاوم است و نگهداری آن آسان است ، بیماری ها به ندرت اتفاق می افتند. برگهای خشک اغلب به غرقابی اشاره دارند که باید هرچه سریعتر با تخلیه آب اضافی برداشته شوند. در صورت تداوم غرقاب ، گیاه می تواند مورد حمله باکتری هایی قرار گیرد که باعث پوسیدگی شدید مرطوب باکتری می شوند. آنها به سرعت گسترش خواهند یافت و به سختی می توان با آنها مبارزه کرد. بنابراین گیاهان مبتلا باید دفع شوند و هرگز با گیاهان سالم تماس پیدا نکنند.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

شرایط نگهداری گل گندمی - Chlorophytum comosum

آفات
شته ها

در صورت حمله شته ها ، کلروفیتوم کوموزوم علائم زیر را نشان می دهد:

در زیر برگها تعداد زیادی شته کوچک وجود دارد
برگها به شدت بالا می روند
تاول در سطح تشکیل می شود
گیاه احساس چسبندگی می کند
جوانه ها می میرند

برای از بین بردن شته ها ، گیاه عنکبوت باید از همه طرف با مخلوط آب و صابون ظرف کاملاً پاشیده شود. این روش را هر دو یا سه روز تکرار کنید تا شته ها ناپدید شوند. از حشره کش ها نیز می توان استفاده کرد.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

اشکالات پوسته پوسته

باگ های سبوس دار که در یک لایه مومی قرار دارند نیز می توانند به گیاه عنکبوت آسیب برسانند. بدن سفید آنها به راحتی در برگهای سبز دیده می شود. یک آلودگی نیز با این واقعیت نشان داده می شود که برگها تغییر رنگ داده و خرد می شوند. این شاخک های پوسته پوسته همچنین عسل را که روی گیاه جمع می شود ، می ریزند. برای اطمینان از از بین رفتن گیاه عنکبوت ، باید سریعاً با محصولات محافظ گیاه یا میله های حشره کش درمان شود.

پس از تقریباً دو هفته ، این دارو باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد زیرا بر تخمهای حشرات تأثیر نمی گذارد. باید دوباره با اشکال های پوستی تازه ساخته شده مبارزه کنید. پس از کشف آلودگی ، گیاه آسیب دیده را جدا کنید. این از گسترش بیشتر آفات جلوگیری می کند.

مگس های سفید

با کمک حشره کش ها یا صفحات چسبنده زرد می توان با مگس های سفید مبارزه کرد.

به این ترتیب مشاهده می کنید که کلروفیتوم کوموزوم توسط این آفات آلوده می شود:

اگر گیاه جابجا شود ، حشرات پرواز می کنند
برگها زرد شده و لک می شوند
در دوره بعدی ، برگها خشک می شوند و می ریزند
گل عسل در بالای برگها جمع می شود

کنه های عنکبوتی

این آفات کوچک عمدتا در زمستان اتفاق می افتد و با لکه های روشن ریز روی برگ مشخص می شود. در صورت حمله طولانی مدت برگها به آرامی قهوه ای و خشک می شوند. گیاه آسیب دیده را زیر دوش قرار داده و کاملاً بشویید. سپس آن را کاملاً با کیسه فویل بپوشانید ، که آن را محکم می بندید و گیاه را دوباره در جای خود قرار دهید.

درون کیسه ای که باید حداقل دو هفته به آن متصل باشد ، رطوبت افزایش می یابد. این باعث از بین رفتن کنه های عنکبوتی می شود. اگر این روش برای کنترل کامل کنه ها کافی نباشد ، می توان گیاه را با احتیاط با حشره کش پاشید.

گربه ها

chlorophytum comosum به طرز جادویی گربه ها را به خود جلب می کند: حیوانات خانگی به معنای کلاسیک آفت نیستند ، اما برگهای بلند را بسیار مشتاق می کنند. علائم گزش خیلی زیبا نیستند. همچنین مصرف برگها می تواند به گربه ها آسیب برساند ، زیرا گیاه آلاینده ها را از هوا جمع می کند و کود در برگها جمع می شود.

نگهداری گل گندمی – Chlorophytum comosum

مرتب سازی

حدود 190 نوع وحشی و پرورشی کلروفیتوم کوموزوم در سراسر جهان یافت می شود. انواع مختلفی برای فروش ارائه می شود که فقط در جزئیات دقیق مانند رنگ متفاوت است.

انواع زیر معمول ترین است:

واریگاتوم

حداقل یک نوار سفید در وسط هر برگ دارد و رایج ترین گیاه داخلی است.

ویتاتوم

همچنین دارای برگهای سبز و سفید است ، اما کوتاهتر و باریک تر از برگهای گونه است.

اقیانوس

جوانترین گونه است و با برگهای سبز روشن با لبه سفید مشخص می شود.

تصویری

برگهای سبز را با یک نوار زرد در مرکز تشکیل می دهد.

بانی

دارای برگهای سبز و سفید است که مستقیم نیستند اما موجی مانند هستند.

ماندایانوم

دارای برگهای کوتاه و سبز تیره با یک نوار میانی زرد است.

Chlorophytum comosum

شکل وحشی کلروفیتوم کوموزوم با برگهای سبز خالص و بدون هیچ گونه علامتی مشخص می شود.

جهت خرید پک کامل کودهای وارداتی کلیک نمائید

سایت رسمی امکس انگلستان

دیدگاهتان را بنویسید