شرایط نگهداری گل کوردیلین – Cordyline

شرایط نگهداری گل کوردلین - Cordyline

کوردیلین یا ti، یک گیاه تزئینی رایج است که در فضای باز در مناطقی رشد می کند، اما همچنین با برگ های بلند و سیخ دار خود یک گیاه آپارتمانی عالی است. کوردیلین معمولاً دارای برگ‌های چرمی در رنگ‌های مختلف از جمله سبز، قرمز، زرد، سفید، بنفش و قرمز مایل به ارغوانی است.

شرایط نگهداری گل کوردیلین – Cordyline

برخی از گونه های این گروه دارای گل های معطر و به دنبال آن توت ها هستند. گیاهی که رشد متوسطی دارد گلهای اسطوخودوس سفید، صورتی یا کم رنگ تولید می کند که فنجانی شکل و خوشبو هستند. آنها در اوایل تابستان شکوفا می شوند و سپس توت های کوچک بعد از گل ظاهر می شوند. معمولاً گلدهی در گونه های فضای باز رخ می دهد، اما گل ها می توانند روی گیاهان آپارتمانی ظاهر شوند. اگر کوردیلین را در بیرون کاشتید، این کار را در بهار انجام دهید. این گیاه برای سگ و گربه سمی است.

نام رایج : کوردیلین، گیاه تیتانی هاوایی.

نام گیاهی : Cordyline terminalis

خانواده : Asparagaceae

نوع گیاه : درختچه همیشه سبز

اندازه بالغ 2 تا 4 فوت بلند و پهن

قرار گرفتن : در معرض نور خورشید کامل، آفتاب جزئی

نوع خاک : زهکشی خوب

pH خاک : خنثی تا اسیدی 6-6.5

زمان شکوفایی : تابستان

رنگ گل : سفید، صورتی، اسطوخودوس

منطقه بومی : جزایر اقیانوس آرام، آسیای جنوب شرقی

سمیت : برای سگ و گربه بسیار سمی است

مراقبت از کوردیلین

اگر آن را در آب و هوای مناسب پرورش دهید. کوردیلین استوایی گیاهی مقاوم است. انواع مختلف آن رنگارنگ و شاد هستند و یک درختچه همیشه سبز جذاب و کم نگهداری است. Ti هم به باغچه داخلی و هم در فضای باز شما رنگ می بخشد و نگهداری از آن بسیار آسان است.

نام کوردیلین از یونانی گرفته شده است. کلمه kordyle به معنای “کلوب” اشاره ای به سیستم ریشه قوی گیاه است. اگر کوردیلین را در فضای باز در بستر باغچه ای مرتفع کاشته اید، گاهی اوقات سیستم ریشه آنقدر بزرگ می شود که گیاهان اطراف را مختل می کند.

نور

Ti نیاز به نور روشن دارد. اما در گیاهان غیرمسکونی از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. همچنین، کوردیلین برگ سبز با نور مستقیم بهترین عملکرد را دارد. در حالی که آنهایی که برگ های رنگی دیگر دارند ممکن است نور غیر مستقیم یا فیلتر شده خورشید را ترجیح دهند.

خاک

کوردیلین به یک مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب و با کیفیت بالا با pH 6-6.5 نیاز دارد.

آب

گیاهان Ti ترجیح می دهند زمانی آبیاری شوند که سطح خاک آن خشک شود. آبیاری کنید تا زمانی که از سوراخ های زهکشی خارج شود. آب تخلیه شده را دوباره داخل گیاه نریزید.

کود

این گیاهان را می توان در بهار با کودهای NPK تغذیه کرد. می توانید در طول فصل رشد به صورت هفتگی گیاه را با کود 20-20-20 تغذیه کنید.

دما و رطوبت

Ti در دمای بالای 16 درجه سانتی گراد رشد می کند و محیطی با رطوبت بالا را ترجیح می دهد. از قرار دادن گیاه در نزدیکی هوای سرد مانند پنجره خودداری کنید. این گیاهان گرمسیری هستند، بنابراین اگر با ریزش برگ مواجه هستید. سعی کنید هم دما و هم رطوبت را افزایش دهید.

انواع کوردیلین

سی. australis’: شبیه گیاه یوکا با برگهای باریک، بلند و مایل به خاکستری تا تیره.

‘Calypso Queen’: دارای برگ های قرمز یاقوتی است.

“رنگین کمان اوآهو”: برگ های سبز تیره با رگه های کرم و سفید را نشان می دهد.

“Firebrand”: برگ های صورتی زیبایی را ارائه می دهد که به رنگ قهوه ای تیره می شوند.

“Hilo Rainbow”: شاخ و برگ های سبز عمیق را با رنگ های بورگوندی نشان می دهد.

شرایط نگهداری گل کوردیلین – Cordyline

هرس

یک گیاه بالغ و خوب اصلاح شده باید دارای ساقه هایی با ارتفاعات مختلف، حداکثر تا 1 متر (بعضی از ساقه ها می تواند بسیار بالاتر باشد) و تا سطح خاک در برگ ها پوشانده شود. با گذشت زمان، کوردی لاین‌ها تمایل به ساقه دار شدن دارند. بنابراین ممکن است بخواهید برای سیر نگه داشتن گیاه، تک تک ساقه‌ها را به صورت پلکانی کوتاه کنید.

تکثیر کوردیلین

تکثیر ti معمولا با قلمه های ساقه انجام می شود. روند آسان به شرح زیر است:

قلمه های 7 تا 12 سانتی را از ساقه های بالغ برش دهید و تمام برگ ها را جدا کنید.

قطعات را در مخلوط مرطوبی از ماسه و پرلیت قرار دهید و در اتاقی با دمای حداقل 16 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

شاخه ها از چشم ساقه ها رشد می کنند و زمانی که هر کدام حدود چهار تا شش برگ داشته باشند می توان آنها را در خاک گلدان کاشت. در صورت نیاز می توانید در بهار یا هر بهار دیگر گلکاری کنید.

نحوه رشد کوردیلین از بذر

Ti را می‌توان با دانه‌های خریداری‌شده یا دانه‌های برداشت‌شده از توت‌های رسیده که گاهی حتی در یک گیاه داخلی پیدا می‌کند، رشد داد.

دانه های برداشت شده باید از توت خارج شده و تمیز شوند. اگر توت های داخلی پیدا کردید، فقط دانه ها را تمیز کنید و بگذارید چند روز قبل از کاشت در هوا خشک شوند. اگر توت های خود را در فضای باز پیدا کردید، باید چندین ماه قبل از کاشت آن ها طبقه بندی شوند.

هنگامی که بذرها آماده شدند، آنها را در کمپوست شنی با زهکشی خوب بکارید. جوانه زنی باید در چهار تا شش هفته اتفاق بیفتد، اما احتمالاً بیشتر.

تعویض خاک و گلدان کوردیلین

کوردیلین در گلدان ها خوب عمل می کند، به خصوص اگر در آب و هوای گرمسیری زندگی نمی کنید. فقط می توانید آنها را برای زمستان در داخل خانه بیاورید.

هنگامی که زمان انتقال گیاه به فضای باز در طول ماه های گرم است، مطمئن شوید که خاک بیرون به خوبی زهکشی می کند و هرگونه خطر یخبندان از بین رفته است.

این گیاه نیازی به تعویض گلدان مجدد ندارد مگر اینکه برای گلدانش بزرگ شود. که ممکن است هر چند سال یکبار باشد. هنگام تعویض گلدان یک گلدان بلند از هر ماده ای با سوراخ های زهکشی کافی برای کوردیلین انتخاب کنید تا دو تا سه سال رشد ریشه داشته باشد.

زمستان گذرانی

اگر در مناطق خنک‌تر هستید، می‌توانید برگ‌های گیاه خود را با ریسمان طبیعی ببندید تا در ماه‌های خنک‌تر آن‌ها را ایمن نگه دارید. فقط مطمئن شوید که قبل از انجام این کار خشک شده اند تا از پوسیدگی جلوگیری کنید.گیاهان کوردیلین در فضای باز نیز باید در شرایط سخت و بادی به خوبی محافظت شوند. برگ‌های بلند و نازک آن می‌توانند در باد کوبیده شوند و باعث سقوط گیاه شوند.

شرایط نگهداری گل کوردیلین – Cordyline

آفات و بیماری های رایج گیاهی.

کوردیلین مستعد ابتلا به آفات و مشکلات رایج مانند حشرات فلس دار، کنه های عنکبوتی و شپشک های آرد آلود است. همه اینها را می توان با با سموم مورد تشخیص کارشناس برطرف کنید.

Ti همچنین لکه های باکتریایی برگ و پوسیدگی ریشه را جذب می کند. می توانید سعی کنید هر دوی این مشکلات را با قارچ کش و با اطمینان از عدم نشستن گیاهان در خاکی که خیلی مرطوب است، حل کنید.

مشکلات رایج کوردیلین.

نکات قهوه ای شدن

این یک مشکل رایج در بسیاری از گیاهان آپارتمانی از جمله کوردیلین است که در داخل خانه رشد می کند. این گیاه ممکن است آبیاری بیش از حد، کود زیاد، پوسیدگی ریشه یا حتی هوای بیش از حد خشک را تجربه کند.

با این حال، مسئله دیگر می تواند نمک ها و فلوراید موجود در آب لوله کشی مورد استفاده برای مرطوب کردن گیاه باشد. کوردیلین به فلوراید حساس است. که در بسیاری از منابع آب مسکونی یافت می شود. گیاه را بشویید، یا قبل از آبیاری، آب را یک شب در ظرفی باز بگذارید تا کلر و املاح آن کاهش یابد.

همچنین می توانید به آب مقطر یا بطری یا آب باران برای گیاهان برداشت کنید.

زرد شدن برگها.

دومین مشکل رایج گیاهان آپارتمانی مانند کوردیلین، زرد شدن برگها است. بیشتر گیاهان به طور طبیعی برگ های زرد پیرتری می ریزند. اما، اگر برگ‌های کوردیلین شما زرد می‌شوند، ممکن است به این معنی باشد که مشکل آبیاری دارد یا نور خورشید زیاد است. به نور روشن غیرمستقیم به جای پرتوهای تند مستقیم روی برگ ها نیاز دارد.

برگ های زرد همچنین می تواند به این معنی باشد که گیاه شما در محلی است که نوسانات دمایی مکرر وجود دارد. پیش نویس ها را بررسی کنید. اجازه دهید برگها بریزند و ببینید گیاه در یک نقطه دیگر چگونه عمل می کندو یا با کود ضد استرس مگافول مه پاشی کنید.

جهت خرید کود به فروشگاه ما مراجعه فرمائید ( کلیک کنید )

اگر می بینید که برگ های پایین زرد می شوند، معمولاً به این معنی است که پوسیدگی ریشه وجود دارد. ریشه های غرقاب یا سیاه شده را بررسی کنید. متأسفانه، ممکن است نتوانید گیاه کوردیلین را با پوسیدگی ریشه نجات دهید.

سایت رسمی والگرو ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید